تجمع معترضان به استخراج نفت در قطب شمال

تجمع معترضان به استخراج نفت در قطب شمال
صدها نفر از مردم سیاتل در شمال غرب آمریکا سوار بر قایق‌هایشان در این بندر به استخراج نفت در قطب شمال اعتراض کردند.

دولت آمریکا به تازگی به طور مشروط موافقت کرده که شرکت نفتی شل از قطب شمال نفت استخراج کند.

این اعتراض را فعالان محیط زیست به راه انداخته‌اند و تاکید دارند که این اقدام به محیط زیست آسیب می‌زند. پس از آنکه دو سکوی نفتی عظیم شرکت شل به بندر سیاتل رسیدند، طرفداران محیط زیست در قایق‌هایشان در این بندر دست به اعتراض زدند. شرکت شل قصد دارد در تابستان، این سکوهای نفتی را به ساحل شمالی آلاسکا ببرد و در آنجا عملیات اکتشاف نفت را شروع کند.

اداره مدیریت انرژی اقیانوس‌های آمریکا با طرح این شرکت هلندی-انگلیسی موافقت کرده اما مشروط بر این که شل موافقت چندین نهاد و سازمان دولتی را هم کسب کند.

«الی هاروی»، نماینده آلاسکا در یکی از کارزارهای سازمان محیط زیستی «سی‌یرا کلاب» در ایالات متحده گفته که این آخر هفته برای مردم فرصتی بوده تا صدای اعتراض‌شان را به گوش‌ها برسانند.

وی تاکید کرده قطب تنها نقطه در جهان است که از این سوخت کثیف (نفت) دور مانده و اکنون شرکت شل می‌خواهد آنجا را هم آلوده کند.

شرکت شل رقمی معادل شش میلیارد دلار برای عملیات اکتشاف نفت در قطب شمال صرف کرده است. تخمین زده شده که حدود 20 درصد ذخیره نفت و گاز کشف نشده جهان در این منطقه باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، گشوده شدن مسیر قطب شمال به‌ روی کشتی‌ها و انجام عملیات استخراج نفت و گاز در آن باعث توجه بیشتر جهانیان به این منطقه شده است. تغییرات آب و هوایی باعث شده کشتی‌ها بتوانند با عبور از مسیر شمالی سرعت و هزینه سفرهای دریایی را پایین بیاورند.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۴۶۷