با هماهنگی و مسئولیت اداره کل نظارت بر صادرات ومبادلات مواد نفتی: ورود سیستم‌های میترینگ به مبادی تولید و مصرف نفت‌خام

با هماهنگی و مسئولیت اداره کل نظارت بر صادرات ومبادلات مواد نفتی: ورود سیستم‌های میترینگ به مبادی تولید و مصرف نفت‌خام
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران از تجهیز مبادی تولید و مصرف (مبادلاتی) نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی به سیستم میترینگ جدید (اندازه‌گیری) خبر داد و گفت: این پروژه با هماهنگی و مسئولیت اداره کل نظارت بر صادرات ومبادلات مواد نفتی و همکاری این واحد در حال پیگیری است.

به گزارش نفت نیوز، مهندس احمد تولایی، با بیان اینکه مطالعات مربوط به پروژه سیستم جدید میترینگ انجام و پیمانکار آن نیز تعیین شده است، خاطر نشان کرد: با اجرای این پروژه میزان مبادلات در نقاط تحویل ضمن  مکانیزه شدن از دقت بالایی برخوردار خواهد بود.

وی هدف اساسی از راه اندازی این سامانه را ایجاد مجموعه‌ای متمرکز از لحاظ جمع‌آوری اطلاعات مقداری نفت و گاز با ضریب دقت بالا خواند و افزود: در حال حاضر این مقادیر توسط کارکنان از روی سیستم‌های اندازه‌گیری، یادداشت و ارسال می‌‌شود که گاهی خطاهای انسانی می‌تواند موجب بروز اشتباه در اطلاعات مقداری نفت و گاز شود.

این مقام مسئول حمایت ازتولید و ساخت سیستم میترینگ را در داخل کشور ضروری خواند و تصریح کرد: با خرید تعدادی از میترها در فاز اول اقدامات لازم به منظور حمایت از ساخت داخل در این زمینه صورت خواهد گرفت؛ در این زمینه امیدواریم در مدت یکسال بتوان این پروژه را در 70 نقطه که نقاط اصلی مبادلاتی است مورد بهره برداری قرار داد.

سامانه قراردادهای حقوقی در صنعت نفت

مهندس تولایی یکی دیگر از سامانه‌های تهیه شده را سامانه قراردادهای حقوقی در صنعت نفت و شرکت ملی نفت دانست و گفت: با این سامانه ضمن ثبت و پیگیری حقوقی کلیه قراردادها، پیگردهای حقوقی و تمامی موارد مربوط به آنها در قالب یک سامانه ساماندهی شده‌اند.

راه‌اندازی سامانه‌های داخلی طراحی سایت‌های صنعتی

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران در رابطه با پشتیبانی ساخت داخل  در بخش‌های فنی و مهندسی به راه‌اندازی سامانه‌های پارس پلانت (PARS PLANT) و پارس مپ (PARS MAP) اشاره و تبیین کرد: به‌منظور شبیه‌سازی سه‌بعدی سایت‌های صنعتی و طراحی پایپینگ (لوله‌گذاری) در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی این دو سامانه راه‌اندازی شده است.

وی افزود: تاکنون حدود 50 نسخه نرم‌افزارساخت داخل خریداری و در واحدهای متقاضی صنعت نفت توزیع شده که به‌این منظور یک‌سری سمینارها و دوره‌های آموزشی اجرا شده است.

به گفته تولایی بیشترین مصرف‌کننده این نرم‌افزارهای فنی و مهندسی واحدهای نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است؛ این نرم افزار در مقایسه با مشابه خارجی بین 20 تا 30 درصد توانایی و امکانات بیشتر دارد که با حمایت وزارت نفت این نرم‌افزارها در سطح وسیعی خریداری شده است؛ امیدواریم با بومی‌سازی این‌گونه نرم‌افزارهای فنی - مهندسی که هزینه‌های زیادی برای صنعت نفت دارد، علاوه بر نشر و ارتقای دانش، صرفه‌جویی ارزی در واردات آنها نیز داشته باشیم.

سامانه فرم‌ساز در اختیار کاربران قرار می گیرد

وی با تاکید بر اینکه سامانه فرم‌ساز به عنوان ابزاری برای ایجاد تولید گزارشات توسط کاربران نهائی بدون نیاز به دخالت متخصصین فناوری اطلاعات و ارتباطات درحال طراحی است، گفت: با توجه به نیاز کاربران به گزارشات مختلف در سطح صنعت نفت، برآن شدیم که کاربران  بتوانند به سادگی گزارش‌های موردنیاز خود را تولید کنند.

۵ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۲۱
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۳۵۵