اکتشافات میادین جدید نفتی ایران در دریای خزر

اکتشافات میادین جدید نفتی ایران در دریای خزر
ایران با هدف کشف میادین جدید نفتی در دریای خزر، قصد دارد مناطق جدیدی را در این منطقه حفاری اکتشافی کند.
 ایران با هدف کشف مخازن جدید نفت و گاز قصد دارد بلوک های دیگری غیر از میدان نفتی و گازی سردار جنگل را حفاری کند.

به دلیل برخورداری ایران از منابع غنی هیدروکربوری در خلیج فارس، خوزستان و مناطق مرکزی، در سالیان طولانی اکتشاف و استخراج در دریای خزر مورد توجه قرار نداشته است، اما در سال‌های اخیر وزارت نفت توجه ویژه ای به توسعه میادین این منطقه کرده است.

در اردیبهشت ماه سال 91 حفاری چاه اول اکتشافی ساختار میدان سردار جنگل در دریای خزر پایان یافت و ذخایر نفت درجای آن 2 میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، 500 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

اخیرا نیز با توجه به پیشرفت حفاری در چاه دوم اکتشافی در دریای خزر و تکمیل اطلاعات مخزن این میدان، احتمال برداشت زودهنگام از این میدان مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت نفت خزر پیش از این در خصوص امکان تولید زودهنگام نفت از میدان سردارجنگل، اعلام کرده بود: امکان تولید 15 تا 20 هزار بشکه نفت در روز از این میدان طی پنج سال آینده وجود دارد.

ایران با هدف کشف میادین جدید، نفتی در دریای خزر، قصد دارد مناطق جدیدی را حفاری اکتشافی کند.

در همین رابطه یک منبع آگاه به خبرنگار فارس در خصوص جزییات طرح جدید اکتشاف در دریای خزر، گفت:این بلوک جدید که با نام 1-8 شناخته می‎شود؛ در منطقه‎ای متفاوت از بلوک سردار جنگل قرار دارد.

وی ادامه داد: این بلوک از نظر شرایط زمین‎شناسی با میدان سردار جنگل که تاکنون دو حلقه چاه در آن حفر شده است، تفاوت‎هایی داشته و عمیق‎تر از آن بلوک قبلی است.

این مقام آگاه با بیان اینکه این چاه قرار است تا عمق پنچ هزار متری حفاری اکتشافی شود،تصریح کرد: دو چاه قبلی که پیش از این در میدان سردار جنگل و بلوک 2-6 حفر شدند، به ترتیب تا عمق 2500 و 3500 متر حفاری شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات حفاری اکتشافی توسط متخصصان داخلی و بدون مشارکت شرکت‎های خارجی انجام می شود.

انتهای پیام/م
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۶۱۵