قرارداد مطالعه تاقدیسهای مستقل زاگرس با ٣ شرکت خارجی نهایی شد

قرارداد مطالعه تاقدیسهای مستقل زاگرس با ٣ شرکت خارجی نهایی شد
با نهایی شدن قرارداد مطالعه مشترک زمین شناسی و ژئوفیزیک در تاقدیسهای مستقل زاگرس میان مدیریت اکتشاف و سه شرکت خارجی، هزینه سرمایه گذاری در این تاقدیسها به عهده این شرکتها خواهد بود.
هرمز قلاوند، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، گفت: از کمیته بازنگری در امور قراردادهای نفتی مجوز دریافت کرده‌ایم تا جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در بلوکهای اکتشافی را با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران برای شرکتهای خارجی بیان کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با شرکتهای خارجی برای توسعه بلوکهای اکتشافی ایران خبرداد و گفت:‌ در طول یک سال گذشته، دولت تدبیر و امید با  شرکتهای خارجی درباره جذب سرمایه‌گذاری در بلوکهای اکتشافی گفتگو کرده است.

قلاوند درباره توانمندی شرکتها برای سرمایه‌گذاری در بلوکهای اکتشافی، تصریح کرد: بیشتر شرکتهایی که با آنها مذاکره کرده‌ایم از شرکتهای مطرح اروپایی و تنها، چهار شرکت آسیایی هستند. 

وی افزود: تاکنون یک شرکت آسیایی و دو شرکت اروپایی با دریافت مصوبه هیئت مدیره و با هزینه کرد از سوی خودشان، در حال انجام مطالعات مشترک با مدیریت اکتشاف در زمینه‌های زمین شناسی و ژئوفیزیک هستند. 

قلاوند تصریح کرد: مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت برای سرمایه‌گذاری سه شرکت دریافت شده و قرارداد آن با هماهنگی و همکاری با امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران نهایی شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکتهای خارجی خود هزینه سرمایه‌گذاری تاقدیسهای مستقل زاگرس را تقبل می‌کنند و شرکت ملی نفت ایران هیچ هزینه‌ای را نمی پردازد که این مسئله برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد. 

وی با بیان این‌که مدیریت اکتشاف با همکاری کمیته بازنگری در قراردادها به آسیب شناسی کل بلوکهای اکتشافی که در طول ١٠سال گذشته به مناقصه گذاشته شد پرداخته است، گفت: بلوکهایی که در آن زمان عرضه شد، براساس قرارداد بیع متقابل (Buy Back) به شرکتهای خارجی معرفی شدند که سه قرارداد از ١٤ قرارداد بیع متقابل اعلام شده، تجاری بودند.

قلاوند افزود: مدیریت اکتشاف به آسیب شناسی ناکام ماندن بلوکهای اکتشافی در مناقصه پرداخت و نتایج اعلام شده را در اختیار کمیته بازنگری قراردادهای نفتی قرار داد.

وی گفت: از ٤٠ بلوک اکتشافی پیشنهاد شده بوسیله معاونت بلوکهای اکتشافی، ١٧ بلوک اکتشافی برای رونمایی از قراردادهای تازه نفتی در لندن آماده شده است، ضمن این‌که قرار شده در کنار این بلوکها، کل بلوکهای توسعه‌ای و اکتشافی، همزمان با ارائه مدل تازه قراردادهای نفتی (IPC) از سوی شرکت ملی نفت ایران معرفی شود.  

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۳۲
تعداد بازدید : ۴۸۷