صادرات روزانه ۲.۵میلیون بشکه‌ای نفت ایران ۳ ماه پس از توافق هسته‌ای

صادرات روزانه ۲.۵میلیون بشکه‌ای نفت ایران ۳ ماه پس از توافق هسته‌ای
سه ماه پس از توافق هسته‌ای صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی ۲.۵میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

معاون وزیر نفت ایران ابراز امیدواری کرد سه ماه پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها صادرات نفت این کشور به سطح پیش از تحریم‌ها خواهد رسید.

رکن‌الدین جوادی که در حاشیه کنفرانس نفت و گاز آسیا در کوالالامپور با رویترز سخن می‌گفت، افزود: ما امیدواریم بتوانیم به سطوح صادراتی پیش از تحریم‌ها بازگردیم.

وی رقم مورد نظر خود را 2.5میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: «این سطح تولید را می‌توان طی سه ماه محقق کرد».

تحریم‌های غرب منجر به کاهش 1میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران از سال 2012 به‌ویژه به آسیا شده است. جوادی گفت ایران انتظار دارد بتواند سهم از دست رفته خود را در بازار آسیا به دست آورد.

وی افزود: این امر به وضعیت بازار و سطح قیمت‌ها بستگی دارد اما ما به آن سطح از تجارت بین الملل که قبلاً داشتیم بازمی‌گردیم. آسیا می‌تواند بیش از 50 درصد نفت صادراتی ما را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد اجلاس آتی اوپک و اینکه آیا در نشست 5 ژوئن این سازمان تولید اوپک کاهش می‌یابد، گفت: فکر نمی‌کنم چنین تصمیمی گرفته شود.

جوادی افزود: «بحثها در اتاق تصمیم گیری اوپک برای بازگشت نفت ایران به بازار به این بستگی دارد که آیا تحریم‌ها برداشته شده‌اند یا نه».

وی در مورد پیش‌بینی خود از قیمت نفت گفت: انتظار دارد قیمت نفت تا پایان سال 2016 به حدود 80 دلار در هر بشکه برسد.

جوادی افزود: از نقطه نظر تجاری قیمت‌های کنونی باید ثابت شده و به‌تدریج افزایش یابد. اما این موضوع به شرایط سیاسی و روند تحولات در خاورمیانه و کشورهای عربی بستگی دارد.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۲۱
تسنیم |
تعداد بازدید : ۶۶۳