دلایل بروز حوادث پالایشگاه شازند اعلام شد

دلایل بروز حوادث پالایشگاه شازند اعلام شد
دلایل بروز حوادث مسمومیت با گاز در پالایشگاه شازند که در تاریخ های هفتم و پانزدهم اردیبهشت ماه امسال در جریان تعمیرات اساسی این واحد رخ داد، توسط کمیته ویژه ارزیابی اعلام شد.
فرماندار شازند و رییس کمیته ویژه ارزیابی حوادث پالایشگاه شازند اظهارکرد: این کمیته از سوی سرپرست استانداری مرکزی با حضور نمایندگان شورای تامین، مراجع قضایی، اداره کار، بهداشت و درمان و استانداری مرکزی با ارزیابی تخصصی حادثه نخست، عامل این حادثه را نقص ایمنی از سوی کارفرما تشخیص داده و 13 مورد نقص در این خصوص اعلام شده است.

مجید عسگری افزود: در حادثه نخست که در هفتم اردیبهشت ماه جاری بر اثر نشت گاز سولفید هیدروژن در جریان تعمیرات اساسی ( اورهال) پالایشگاه شازند رخ داد سه کارگر بر اثر عوارض وسیع این گاز بر بافت های داخلی در کمای عمیق فرو رفته و جان خود را از دست دادند.

وی توضیح داد: در گزارش فنی و تخصصی این کمیته، در حادثه نخست پالایشگاه شازند، کارگران متوفی هیچ تقصیری نداشتند و رعایت نشدن اصول ایمنی و پیش بینی های لازم از سوی کارفرما و اطمینان از وجود مجوز ایمنی کار(پرمیت)علت وقوع آن بوده است.

رییس کمیته ویژه ارزیابی حوادث پالایشگاه شازند بیان کرد: در گزارش ارایه شده مجوز ایمنی کار (پرمیت)که احتمال نبود کوچکترین ضریب خطر را تایید می کند در تاریخ سوم اردیبهشت ماه صادر شده بود و کارگران حادثه دیده با اطمینان این مجوز، در محل آلوده به گاز یولید هیدروژن وارد شده بودند.

عسگری افزود: با وجود مجوز ایمنی کار، کنترل مسیرهای گاز با اهمال همراه بوده و باعث بازگشت گاز به محل حادثه شده بود.

وی توضیح داد: در پاکسازی برج (سل) شماره 1833 (محل حادثه) دقت کافی نشده بوده و کنترل لازم بر اساس مفاد آیین نامه حفاظتی مواد قابل اشتعال و سمی در محل رعایت نشده بود.

فرماندار شازند بیان کرد: موارد آیین نامه ای در خصوص نقاط آلوده به مواد سمی و لزوم استفاده از وسایل حفاظت فردی متناسب باشرایط محیطی توسط کارفرما رعایت نشده بود و کنترل محل و اطلاع رسانی احتمال نشت گاز صورت نگرفته بود.

عسگری بیان کرد: مواد دو ، سه ، چهار و پنج آیین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان و کارگران در این حادثه رعایت نشده و پیمانکار منتخب صلاحیت ایمنی از اداره کار نداشته است.

وی اظهار کرد: نبود گروه های امداد و نجات در واحد اورهال و نظارت ضعیف کارفرما بر ایمنی کار پیمانکار نیز در این حادثه از سوی کمیته ارزیابی اعلام شده است.

رییس کمیته ارزیابی حوادث پالایشگاه شازند ادامه داد: در حادثه دوم این پالایشگاه که در پانزدهم اردیبهشت ماه با گاز ازت رخ داد و موجب مرگ یک کارگر شد و یک مصدوم نیز به کما رفت، نتایج ارزیابی این حادثه خطای انسانی اعلام شده است.

عسگری بیان کرد: در گزارش اعلام شده، این حادثه در ساعت استراحت و غیر کاری به دلیل بی احتیاطی یک کارگر رخ داده و افراد حادثه دیده دیگر که برای کمک به مصدوم اصلی در محل حادثه حاضر شده بودند نیز دچار گاز گرفتگی با ازت شدند.

وی توضیح داد: بر اساس جمع بندی کمیته مذکور در خصوص حوادث پالایشگاه شازند، برخورد با خاطیان این حادثه با قوت انجام شده و ادامه برنامه تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند پس از نظر نهایی مقامات قضایی با رعایت دقیق اصول ایمنی و آموزش از سر گرفته می شود.

وی گفت: این کمیته همچنین پیگیری حق و حقوق قانونی بازماندگان این حوادث را در اسرع وقت در دستور کار دارد.

پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از واحدهای وابسته به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در شهرستان شازند استان مرکزی واقع شده است.

پالایشگاه شازند به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران، در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی شد.
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۲:۵۲
ایرنا |
تعداد بازدید : ۶۷۹