حجم روابط تجاری بین ایران و گرجستان باید افزایش یابد

حجم روابط تجاری بین ایران و گرجستان باید افزایش یابد
قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه حجم روابط تجاری بین ایران و گرجستان باید افزایش یابد، گفت: ایران و گرجستان به‌ویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی می‌توانند گامهای مهمی بردارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و گرجستان با حضور گیورکی کویریکاشویلی، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، معاونین وی و مقاماتی از وزارت‌خانه‌های امور خارجه، نیرو، کشاورزی، آموزش و علوم، فرهنگ و حفظ آثار تاریخی و شهرداری به‌مدت دو روز در سالن همایش هتل هما در حال برگزاری است.

محمدتقی حسینی در این اجلاس اعلام کرد: حجم روابط تجاری  موجود بین دو کشور در حال حاضر 200 میلیون دلار است که این حجم با توجه به پتانسیل‌های دو کشور رقم قابل قبولی نیست و فکر می‌کنم برای افزایش آن باید گامهای مهمتری برداریم تا حجم تجارت به رقمی برسد که مورد توجه دو کشور باشد.

وی حضور مقامات گرجستان در ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و با اشاره به علقه‌های تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: ایران و گرجستان به‌ویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی می‌توانند گامهای مهمی بردارند.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و گرجستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه دو کشور حجم روابط تجاری بین ایران و گرجستان باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دو کشور در زمینه همکاری‌های ترانزیتی و همچنین انرژی مکمل خوبی برای هم هستند خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی برای ساخت نیروگاه‌های برق ــ آبی و سد از قابلیت‌های خوبی برخوردار هستند. ساخت پالایشگاه و تأسیسات بندری در گرجستان نیز از جمله مواردی است که توسط ایران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. برقراری تجارت ترجیحی یا تعرفه آزاد فضای مساعد برای همکاری دو کشور را ایجاد خواهد کرد.

حسینی گردشگری را یکی از موارد مهم همکاری‌های دوجانبه دانست و عنوان کرد: گردشگری یکی از بخشهای مهم اقتصاد بین المللی است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و در این رابطه تسهیل صدور روادید بین دو کشور ضروری به نظر می‌رسد. موضوعات علمی نیز یکی دیگر از زمینه‌های مشترک همکاری است که انتظار می‌رود در این رابطه نیز در این اجلاس به نتایج خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه این اجلاس بعد از ده سال اقدامات خود را از سر گرفته است اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم در این نشست و از طریق کمیته‌های همکاری متنی را برای تفاهم‌نامه تهیه کنیم که همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مورد نظر تسهیل کند.

شایان ذکر است موارد همکاری‌های مشترک بین دو کشور در سه کمیته؛ همکاری‌های انرژی، ارتباطات و تجارت، همکاری‌های بخش بانکی و سرمایه گذاری و همکاری‌های علم، فرهنگ و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و موارد مورد توافق فردا در قالب تفاهم‌نامه به امضای دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گیورکی کویریکاشویلی، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان خواهد رسید.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۶۱۸