دورخیز NPC برای ساخت داخل موتورهای ولتاژ بالا

دورخیز NPC برای ساخت داخل موتورهای ولتاژ بالا
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: هم اکنون انواع موتورهای ولتاژ بالا و ولتاژ پایین با محوریت صنعت پتروشیمی در حال جمع آوری و ساخت است.

علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا، در فاینانسهای صورت گرفته در دولتهای هفتم و هشتم بیش از ٨٥ درصد از منابع مالی پروژه های پتروشیمی از طریق سرمایه گذار خارجی تامین شد، زیرا در آن زمان بانکهای داخلی به هیچ عنوان توان تامین مالی پروژه های پتروشیمی را نداشتند؛ ضمن آن که کشورهای فاینانس کننده ترجیح می دادند بخش زیادی از تجهیزات پروژه مورد نظر را از منابع داخلی خود تامین کنند، اما در سالهای گذشته تلاش شده است که تجهیزات وارداتی نمونه داخلی نداشته باشند.

وی افزود: به عنوان مثال امسال وزارت نفت ٧٠ میلیارد دلار در صنایع پایین دست و بالادست صنعت نفت سرمایه گذاری می کند خواهد کرد، شما فکر می کنید بانکهای داخلی تا چه اندازه پاسخگوی این سرمایه گذاری باشند؟ از این رو ما به اجبار باید تا زمانی که توان مالی بانکهای داخلی افزایش نیافته است از وامهای خارجی استفاده کنیم.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که هم اکنون کمیته ساخت داخل وزارت نفت زیر نظر معاونت امور پژوهش این وزارتخانه قرار دارد، گفت: به تازگی ١٠ کمیته فرعی نیز در این زمینه کار خود را آغاز کرده اند که خوشبختانه در این کمیته ها تیمهای کارشناسی نیازهای صنعت نفت را شناسایی و دسته بندی می کنند.

بساق زاده ادامه داد: هم اکنون نوع قراردادها و تضمینهایی که شرکتهای سازنده ایرانی باید به شرکتهای زیر مجموعه صنعت نفت بدهند نیز مشخص شده است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: قرار دادهای تازه ساخت داخل تجهیزات با سازندگان داخلی تا حدودی نهایی شده است و امیدواریم که با عملیاتی شدن این قراردادها شاهد سری سازی تجهزات در صنعت نفت ایران باشیم؛ برنامه ریزی بلند مدت و سود معقول تر از مزایایی تولید انبوه کالا و تجهیزات در صنعت نفت به شمار می آید.

بساق زاده اظهار کرد: هم اکنون انواع موتورهای ولتاژ بالا و ولتاژ پایین با محوریت صنعت پتروشیمی در حال جمع آوری و ساخت است، صنایع پتروشیمی در یک دهه تحریم توانسته است بیش از ٧٠ درصد از تجهیزات به کار رفته در واحدهای خود را در داخل بومی سازی کند، به طوری که هم اکنون بیشتر تجهیزات وارداتی در این صنعت به فناوری و سرمایه گذاری بالایی نیاز دارند.

وی یکی از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در آینده پس از لغو تحریمهای بین المللی ضد صنعت نفت کشورمان را ملزم کردن سازندگان خارجی تجهیزات پیشرفته در کشور برای ساخت انبوه این تجهیزات عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال هم اکنون شرکتهایی در داخل کشور وجود دارند که آمادگی لازم برای مشارکت خارجی در زمینه ساخت دستگاه های "کلد باکس" را دارند.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۶۱۸