اجرای بزرگترین طرح زیست محیطی شمالغرب کشور در پالایشگاه نفت تبریز

اجرای بزرگترین طرح زیست محیطی شمالغرب کشور در پالایشگاه نفت تبریز
بزرگترین طرح زیست محیطی شمالغرب کشور با سرمایه گذاری ١٧٥ میلیون دلار،در پالایشگاه نفت تبریز در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز، گفت: این طرح شامل چهار پروژه تصفیه گازوئیل، استحصال گوگرد از فرآورده های تولیدی و بازیافت گازهای انتهایی گوگرد سازی، همچنین بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل و گرانول سازی گوگرد می شود.

محمد باقر دخیلی با بیان این که طرح گرانول سازی گوگرد با هدف کاهش آلایندگی ناشی از حمل و نقل گوگرد اسفند پارسال پایان یافته است، گفت:این طرح با هفت میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است

وی افزود: تولید گوگرد به صورت کلوخه موجب آلایندگی زیست محیطی به ویژه در هنگام حمل و نقل می شود،ضمن آن که  جذابیت صادراتی و مصارف خاص را ندارد؛ بنابراین با تولید گرانول گوگرد به صورت دانه تسبیحی علاوه بر کاهش آلایندگی زیست محیطی به دلیل ایجاد فرصت صادراتی، ارزش افزوده حاصل خواهد شد.

دخیلی درباره پروژه تصفیه نفت گاز (گازوئیل) گفت: این پروژه به منظور کاهش گوگرد فرآورده های نفت گاز و حصول الزامهای کیفی استاندارد یورو ٤ اجرا می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش نفت تبریز مدت زمان اجرای طرح را سه سال اعلام و اظهار کرد: طرح مذکور تا اسفند سال ٩٦ با سرمایه گذاری ١٠٠ میلیون دلار به پایان خواهد رسید.

به گفته دخیلی با اجرای این طرح، کل محصول نفت گاز تولیدی پالایشگاه با استاندارد یورو ٤ عرضه خواهد شد.

وی از استحصال گوگرد از محصولات تولیدی و بازیافت گازهای انتهایی واحد گوگرد به عنوان پروژه بعدی از این طرح بزرگ نام برد و افزود: این پروژه با هدف افزایش راندمان بازیافت گوگرد و افزایش توان استحصال گوگرد با توجه به ساخت واحد تصفیه گازوئیل احداث خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز افزود: با اجرای این طرح، تبدیل گازهای اسیدی به گوگرد تا ٩٩,٨ درصد ارتقا خواهد یافت که به میزان قابل ملاحظه ای از حجم گازهای آلاینده ارسالی به آشغال سوز خواهد کاست و گازهای آلاینده خروجی کوره آشغال سوز به کمتر از حد استاندارد جهانی خواهد رسید.

وی اعتبار لازم برای این پروژه را ٦٠ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: طرح مذکور تا پایان سال ٩٦ به اتمام خواهد رسید.

دخیلی از پروژه بازیافت گازهای ارسایلی به سیستم مشعل با سرمایه گذاری هشت میلیون دلار نام برد و افزود: هم اکنون گازهای ارسالی به مشعل به ناچار سوزانده می شود؛ اما با اجرای این طرح، گازهای ارسالی به مشغل بازیابی و به عنوان سوخت پالایشگاه استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این امر موجب کاهش آلایندگی مشعل و نیز کاهش ضایعات پالایشگاه خواهد شد به طوری که در طول یک سال کل سرمایه گذاری انجام شده، بازیافت خواهد شد.

مدیر شرکت پالایش نفت تبریز  ظرفیت این پروژه را ٢٤٠٠ تن در ماه اعلام کرد و گفت: طرح مذکور در مردادماه سال آینده پایان خواهد یافت.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۰۲
تعداد بازدید : ۶۰۱