بازار نفت آسیا مورد توجه تهران/ علاقه شرکت های نفتی جهان برای رایزنی با ایران

بازار نفت آسیا مورد توجه تهران/ علاقه شرکت های نفتی جهان برای رایزنی با ایران
مدیرعامل شرکت ملی نفت، کشورهای آسیایی را بزرگترین مشتریان نفتی ایران دانست و گفت که بازار آسیا پس از لغو تحریم ها همچنان مورد توجه اولیه ایران است، ضمن اینکه تلاش می شود به مشتریان سنتی در اروپا نیز توجه شود.
رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز سه شنبه در حاشیه آخرین روز از هیجدهمین کنفرانس نفت و گاز آسیا در کوالالامپور پایتخت مالزی به خبرنگار ایرنا، گفت: چین، ژاپن، کره جنوبی و هند قبل از اعمال تحریم های ناعادلانه نیز یکی از مصرف کنندگان انرژی ایران بوده اند و ایران همچنان به مشتریان آسیایی توجه دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش تولید نفت ایران از سه میلیون بشکه فعلی به چهار میلیون بشکه در روز که قبل از اعمال تحریم ها تولید می شد، گفت: کشورهای آسیایی همچنان بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند و قبل از اعمال تحریم نیز از مصرف کنندگان عمده نفت کشورهای آسیایی بودند.

معاون وزیر نفت در خصوص روابط نفتی ایران و مالزی و همکاری و سرمایه گذاری مشترک در این بخش نیز گفت: مالزی قبل از اعمال تحریم ها از اعضای کنسرسیوم یکی از فازهای پارس جنوبی بود، اما بعد از اعمال تحریم، فعالیت خود را کمتر کرد و اکنون در سرمایه گذاری شاه دنیز سهم 15.5 درصدی استارت اویل را خریداری کرده و در آنجا شریک ایران در میدان شاه دنیز هستند.

میدان گازی شاه دنیز از بزرگترین میدان های گازی در جمهوری آذربایجان است که در جنوب دریای خزر و در سواحل این کشور و در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی باکو قرار دارد.

جوادی در ادامه گفت که ایران با دارا بودن بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز جهان پس از رفع تحریم ها می تواند با افزایش تولید تا چهار میلیون بشکه در روز ضمن حفظ ارتباطات تجاری با مشتریان سنتی، جایگاه خود در بازار آسیا به دست آورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت، گفت قاره آسیا به دلیل حضور دو مصرف کننده بزرگ که چین و هند هستند همیشه مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده و هیجدهمین کنفرانس نفت و گاز آسیا در مالزی نیز با هدف نزدیک کردن ظرفیت ها موجود در آسیا و توانمندی های جهان برگزار شده است. 

وی گفت که ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت جهان و دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان، در دوران تحریم حضور کمرنگ تری در بازار نفت داشت و تلاش های برای افزایش حضور پس از لغو تحریم ها آغاز شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، با توجه به برنامه ریزی دولت و وزارت نفت برای بازگشت به این بازار پس از دوران لغو تحریم، حضور در کنفرانس ها می تواند آغازی برای اعلام حضور مجدد و پررنگ تر ایران در بازار نفت و گاز جهان باشد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت همزمان با برگزاری این کنفرانس دیدارها و رایزنی هایی با شرکت های مختلف نفتی انجام داد.

وی در پایان اعلام کرد شرکت های بزرگ نفتی جهان که در کنفرانس نفت و گاز آسیا در مالزی شرکت داشتند علاقه مندی خود را برای گفت وگو و مذاکره با نمایندگان نفت ایران به منظور حضور در طرح های ایران در بخش نفت وگاز اعلام کردند.

کنفرانس نفت و گاز آسیا برای 20 سال پیاپی به جز دو سال برگزار شده است و در مجموع برای 18 دوره فعالان و مقامات ارشد کشورها و شرکت های جهان در حوزه نفت و گاز را گردهم آورده است.
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۵۶۷