عضو اتاق تهران :رونق تولید با توسعه بورس و نظارت بر بانک ها

عضو اتاق تهران :رونق تولید با توسعه بورس و نظارت بر بانک ها
فعال بازار سرمایه و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت: مهم ترین مشکل صنایع برای رسیدن به ظرفیت‌های واقعی و افزایش تولید، کمبود منابع مالی است.
علی سنگینیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: با وجود اینکه شبکه بانکی منابع مورد نیاز صنایع را تامین می‌کند اما هنوز جوابگو نیست و تقاضا بیش از ظرفیت با بانک هاست و این تهدید در کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد که همچنان مازاد تقاضا را داشته باشیم و حتی ممکن است این تقاضا افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در سالهای گذشته وجود تورم، استقراض از بانک ها را به صرفه می کرد و عادتی را در سرمایه گذاران و صنایع ایجاد کرد که تا حد امکان از منابع بانکی استفاده کنند زیرا تورم نرخ سودها را پوشش می داد.
سنگینیان گفت: اکنون به جایی رسیدیم که صنایع، ظرفیت های ایجاد کردند یا طرح هایی دارند که اگر نتوانند منابع را از بانک استقراض کنند باید منابع مالی زیادی را پرداخت کنند بنابراین به اجبار همچنان به بانک ها مراجعه می کنند و با نرخ هایی که برایشان توجیه هم ندارد متقاضی تسهیلات هستند.
وی با بیان اینکه بانک ها هم علاقه مندند نرخ های سود بانکی کاهش یابد ، افزود: در شرایط کنونی بیشتر بانک های ما دارای زیان عملیاتی است یعنی بانک ها از محل عملیات بانکی سود نمی دهند و علت اصلی آن بالا بودن نرخ هاست.
این فعال بازار سرمایه گفت: وقتی نرخ های سود بالاست ریسک وصول مطالبات و محقق شدن آن نیز بالا می رود و بانک هایی که با نرخ بالای 28 درصد تسهیلات می‌دهند ریسک این را می پذیرند که بخشی از این تسهیلات، معوق شود.
سنگینیان افزود: باید بپذیریم ظرفیت بنگاه های اقتصادی برای ایجاد سود، محدود است و هر چه نرخ ها بالا برود ، آنها نمی توانند پوشش دهند.
وی گفت: بانک‌ها از محل بنگاهداری، زیان های عملیات بانکی را جبران می کنند البته به بخشی از بانک های دولتی در غالب مطالباتی که از دولت داشتند ، این بنگاه ها داده شد اما بانک های کوچکتر و بانکهای خصوصی،‌ به علت ایجاد در آمدهای با ثبات و جلوگیری از معوق شدن مطالبات، تلاش کردند به جای اینکه منابع بانکی را به سرمایه گذاران، کارآفرینان و صنایع قرض دهند، پول را مستقیم به خودشان قرض بدهند و خود فعالیت اقتصادی انجام دهند.
سنگینیان با بیان اینکه در 2تا3 سال گذشته مطالبات معوق بانک ها تصاعدی رشد کرده است ،افزود: مطالبات معوق بانک ها 100 هزار میلیارد تومان است که یک هفتم تسهیلات اعطایی بانک ها را شامل می شود.
وی اضافه کرد: بانک ها در سال های گذشته برای اینکه رشد مطالبات معوق را کند کنند ، تلاش
کردند بخشی از منابع را خود مصرف کنند و به تسهیلات نرسانند که این امر موجب شد خیلی از بانک ها بزرگ و دارای بنگاه شوند و بدتر از آن بانک ها در حوزه املاک مستغلات بسیار وارد شدند که اگر بنگاهداری را هم توجیه کنیم ، ورود بانک ها به عرصه املاک و مستغلات توجیه شدنی نیست.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در برخی از موسسات غیرمجاز بانکی، 50 درصد از دارایی شان املاک و مستغلات است زیرا در دوره های تورمی، املاک و مستغلات، ریسک تورم را پوشش می‌دهد و متقاضی برایشان وجود دارد و بانک ها هم به عنوان سرمایه گذاری کم ریسک وارد این حوزه شدند.
سنگینیان افزود: در بانک های دولتی و بزرگتر ، این عدد کمتر است اما به علت وثیقه‌ هایی که در سال های اخیر تملیک کردند حجم املاک بانک های دولتی نیز افزایش یافته و موجب شده است بانک مرکزی در بخشنامه ای نسبت دارایی های ثابت به سرمایه بانک ها را از 70 درصد به 30 درصد کاهش دهد و بانکها را مجبور کند بخشی از این دارایی ها را بفروشند و از حوزه سرمایه گذاری خارج شوند.
وی با بیان اینکه بانک ها از محل بنگاهداری و املاک سود کسب می کنند ، گفت: برای بانک ها راحت نیست که از این حوزه خارج شوند ضمن اینکه بازار پر رونقی برای فروش املاک و بنگاه ها وجود ندارد.
این فعال بازار سرمایه گفت: بیشتر بانک ها همچنان نتوانستند به 30 درصد سود برسند و از این بابت به بانک مرکزی جریمه پرداخت می کنند.
سنگینیان با اشاره به اینکه در دنیا شرکت های بزرگ از بازار سرمایه تامین مالی می کنند ، افزود: در کشور ما بازار سرمایه در سال های اخیر رشد خوبی داشته است اما هنوز آن قدر بزرگ نشده است که بتواند به نقش تامین مالی به طور کامل بپردازد.
وی افزود: ظرفیت های داخلی ما جوابگوی سرمایه گذاری نیست و نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم و اگر توافق هسته ای حاصل نشود ، دستیابی به رونق تولید خیلی سخت خواهد بود.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۷۴۲