داستان مرگ ماهی‌ها در کیش چه بود؟

داستان مرگ ماهی‌ها در کیش چه بود؟
اخبار انتشار یافته درخصوص تلفات ماهی‌ها در سواحل کیش بزرگ نمایی شده است و این تلفات بیشتر از ۳۰۰ کیلو ماهی غیرخوراکی از گونه ساردین ماهیان نبوده است .
به گزارش جهان به نقل از پارسینه، دکتر سیدعلی سیفی رئیس اداره دامپزشکی جزیره کیش با اعلام خبر فوق گفت: براساس مشاهدات و پایش این اداره و اداره محیط زیست کیش محدوده تلفات قابل مشاهده این ماهی‌ها در جنوب جزیره کیش حدود ۳۰۰ متر بوده و نهایتاً حدود ۳۰۰ کیلو اینگونه ماهی غیرخوراکی از بین رفته است.

رئیس اداره دامپزشکی کیش افزود: اخبار مبنی بر اتلاف انواع ماهیان و لاک پشتها کذب محض بوده و نتایج علت تلف شدن این مقدار ماهی نیز با ارسال نمونه‌های آب و ماهی‌ها به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور در دست بررسی است .

دکتر سیفی درخصوص انتشار غیرواقع این خبر و حواشی آن در برخی رسانه‌ها گفت: متأسفانه انعکاس نامطلوب این خبر از سوی برخی رسانه‌های داخلی موجب سوء استفاده کانال‌های ماهواره‌ای و تبلیغات منفی در این منطقه شده است که جای تأسف دارد.

مهندس مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست کیش نیز وجود هرگونه آلودگی آبهای سواحل از منشاء جزیره کیش تکذیب نموده و گفت: جزیره کیش به عنوان جزیره سبز شناخته شده است و از این بابت می‌تواند الگوی سایر مناطق نیز باشد.

رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش افزود: باتوجه به گونه تلف شده (گونه غیرخوراکی و غیرتجاری) و همچنین تعداد اندک آن نسبت به جمعیت گله‌های میلیونی این گونه، احتمال آنکه این اتفاق بر اثر تغییر ناگهانی درجه حرارت هوا و شوک حرارتی بوده باشد بسیار است.

با این وجود با توجه به حساسیت ویژه اکوسیستم دریایی در جزایر و اهمیت حفاظت محیط زیست دریایی خصوصاً در منطقه آزاد کیش موضوع با دقت در دست بررسی می باشد.

محمدی همچنین با اشاره به سوابق موجود تلفات ساردین ماهیان در برخی سواحل جنوبی کشور گفت: چنین رخدادهایی با ابعاد بسیار بیشتر در سواحل کشور و جهان غیرطبیعی نبوده و به نظر می‌‎رسد بزرگ نمایی این خبر توسط برخی رسانه‌ها با مقاصد خاص بوده و در جهت اطلاع‌رسانی صحیح نمی‌باشد.

مسئول شیلات جزیره کیش : تاکنون هیچ آلودگی زیست محیطی درخصوص مرگ ماهیهای کیش مشاهده نشده است.

محمد علی اعتماد نیا مسئول شیلات جزیره کیش درخصوص مرگ ماهیها دراین جزیره گفت: چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت با اعلام مشاهده ماهیهای مرده توسط ناظران و بازرسان ادارات شیلات و محیط زیست دربخش هایی از سواحل جنوبی جزیره کیش بلافاصله به اتفاق رییس اداره محیط زیست کیش ٫ دکتر سیفی رییس اداره دامپزشکی این جزیره و دوتن از صیادان بومی وقدیمی کیش از این محل بازدید کردیم.

وی افزود: دراین بازدید با نمونه برداری از ماهیهای مرده و نیمه جان وتهیه گزارش کامل از این اتفاق که درمسیری به طول ۱۵۰۰ متر از کرانه ساحلی کیش رویداداه بود کلیه مستندات را به اداره کل شیلات هرمزگان ارسال کرده ونسبت به بررسی شواهد امر با هدف روشن شدن علت موضوع اقدام کردیم.

اعتماد نیا تصریح کرد: حجم کل ماهیهای مرده در این اتفاق ۳۰۰ کیلو بود و این ماهیها از خانواده ساردین به طول حداقل ۶ و حداکثر۱۲ سانتیمتر بودند که استفاده خوراکی نداشته و غذای ماهیهای بزرگتر در دریا هستند.

مسئول شیلات جزیره کیش تاکید کرد : براساس قراین موجود در محیط هیچ گونه آلودگی زیست محیطی یا لکه های نفتی مشاهده نشده و با توجه به اظهارات صیادان قدیمی جزیره کیش این اتفاق در سنوات گذشته هم روی داده است و احتمال داده می شود با توجه به وجود جریانات دریایی در این زمان از سال، تغییر دما و کمبود اکسیژن در آب علت مرگ ماهیهای ضعیف تر شده است.

وی گفت: نمونه برداری از این ماهیها در چند نوبت دیگر هم تکرار شد و درحال حاضر نیز منتظردریافت نتایج بررسیهای مرکز تحقیقات شیلات هرمزگان و روشن شدن علت دقیق مرگ ماهیها هستیم.

به گفته اعتماد نیا مرگ ماهیها موضوع تازه ای درمناطق ساحلی نیست و درجزیره کیش با توجه به نظارت مستمر کارشناسان برای حفظ محیط زیست این جزیره، آلاینده های زیست محیطی در هیچ قسمتی از سواحل کیش وجود ندارد و در نزدیکی و زیر سکوهای نفتی هم هیچ گونه آلودگی نفتی مشاهده نشده و ماهیگیران کیش حتی برای صید ماهی شیر به این مناطق مراجعه می کنند .
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۶۹۳