حمل و نقل دریایی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است

حمل و نقل دریایی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تاکید بر این که حمل ونقل دریایی مصداق بازر اقتصاد مقاومتی است، گفت: یکی از رویکردهای ما استفاده از ظرفیت های داخلی برای تعمیر کشتی هاست.

  علی اکبر صفایی در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان های دریایی با بیان این که این همایش چهارم و پنجم خردادماه با حضور همه ارگان های دریایی بخش دولتی خصوصی و انجمن ها و کلیه نهادهای مرتبط با دریا برگزار می شود، اظهار کرد: همایش بیست و سوم در بستر سیاست های اقتصاد مقاومتی و در چهار محور ایمنی و محیط زیست دریایی، الزمات ناوگان تجاری صیادی و مسافری در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی، نقش بنادر لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریامحور با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

وی افزود: برای این محورها چهار پنل تخصصی برگزار می شود که در آن مقالات موجود با توجه به سیاست های حمل و نقل دریایی در کشور و دنیا ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: امیدواریم در پایان دو روز برگزاری همایش قطعنامه ای را داشته باشیم تا بتوانیم هماهنگی های لازم بین ارگان های دریایی ایجاد کرده و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در ادامه با اشاره به این که از سال 2008 تا 2013 سال خوبی برای حمل و نقل دریایی نبود گفت:  الان وضعیت در بخش  های مختلف متفاوت است و در بخش هایی شرایط مناسبی حاکم نیست.  پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال 2015 رشد ناخالص داخلی 3.5 و سال بعد از آن 3.7 خواهد بود، این عدد در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد داشته است. آمریکا، کشورهای اروپایی و هند در این رشد اقتصادی جلو رفته اند اما چین کاهش رشد نرخ اقتصادی داشته است.

صفایی با بیان این که در سال 2014 جمعیت دنیا 7.3 میلیارد نفر بوده است، بیان کرد: بر اساس آمار سهم هر نفر از حمل و نقل دریایی 1.4 تن است که این یک عدد قابل توجهی است. این مسئله حاکی از اهمیت حمل ونقل دریایی است به خصوص برای ایران که دارای ظرفیت های مناسبی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: هر چه بخش خصوصی در زیربخش های حمل ونقل دریایی سرمایه گذاری کند قطعا بازدهی بسیار خوبی را به همراه خواهد داست.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش بادآور شد: با توجه به بزرگی این بازار امکان وجود دارد که شرکت ها هم پایدار بمانند و هم این که برنامه های توسعه ای را انجام دهند.

صفایی با تاکید بر این که باید حتما در برنامه ریزی ها به تحولات جهانی توجه شود، گفت: حمل و نقلدریایی کاملا بین المللی است و همه فاکتورهای اساسی بازار جهانی است و هیچ کدام از کشورهای دنیا نتوانسته اند آنرا محلی کنند. به عنوان مثال نوسان قیمت نفت و به تنبع آن قیمت سوخت کشتی ها را داریم یا اتفاقی که در بازار حملو نقل دریایی فله روی داده و پس از 5 سال این بازار هنوز بازار خوبی نیست. این بازار حدود 45 درصد حمل و نقل دریایی شامل حمل بار فله است.

وی ادامه داد: سهولت حمل ونقل و ارزانی حمل و نقل دریایی تاثیر به سزایی در تجارت خواهد داشت اما با این حال می بینیم ناپایداری سیاسی روی این حمل ونقل تاثیر می گذارد و رقابتی بین حمل و نقل دریایی و لوله دیده می شود. کانال سوئز در آینده نه چندان نزدیک به آن اضافه می شود که ظرفیت عبور کشتی های بزرگ را پیدا خواهد کرد.

وی گفت: شرکت ملی نفتکش با تناژ 15 میلیون تن است جزو شرکت های برتر دنیا در حمل و نقل نفت و گاز است و با  تلاش های صورت گرفته شرایطی رقم خورده تا این شرکت به عنوان یک سرمایه ملی حفظ شده و شرایط سوددهی برای آن رقم زده شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش بیان کرد: حمل و نقل دریایی به خصوص کشتیرانی ها مصداق بارز اقتصاد مقاومتی بوده اند. رهبر معظم انقلاب چند مشخصه را برای اقتصاد مقاومتی نام برده اند که یکی از آنها جهادی بودن است. در این راستا می بینیم شرکت های حمل و نقل دریایی ریسک های بسیار بالایی را متحمل شده اند تا تجارت بین المللی کشور را پشتیبانی کنند. در این شرایط حتی توسعه ناوگان هم روی داده که این نشان از حرکت جهادی در حمل و نقل دریایی دارد.

صفایی با تاکید بر این که نیروی محرکه حمل ونقل دریایی تجارت است، تصریح کرد: حمل ونقل دریایی همچنین محرک بنادر، حمل ونقل ریلی و هوایی و سیستم های لجستیک و کلیه صنایع وابسته به حمل ونقل دریایی مانند تعمیرات، بانکرینگ و آبرسانی به کشتی هاست.

وی یادآور شد: کشتیرانی های داخلی برون گرا بوده اند یعنی توانسته در محیط کاری خود در مقررات و شکل گیری نرخ ها و ... تاثیرگذار باشند.

وی با بیان این که حمل و نقل دریایی پیشرو بوده است، بیان کرد: صنعت حمل و نقل دریایی درون زا بوده و خواهد بود یعنی توانسته حجم بالایی را از نیروی انسانی ترتبیت کند. همچنین بسیاری از کالای مورد نیاز را از داخل تامین کرده است با تنوجه به شرایط کشور در ترانزیت دریایی توانسته پتانسیل بسیار مناسبی را برای این منظور ایجاد کند.

به گفته وی، با بیان این که سهم نفتی و غیرنفتی در تجارت خارجی تقریبا 50 درصد است، گفت: شرکت ملی نفتکش هم اکنون بیش از 50 درصد در تجارت کشور نقش دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: افزایش ظرفیت لازم تا این مقطع انجام شده ضمن آن که یکی از رویکردهای ما استفاده از ظرفیت های داخلی برای تعمیر کشتی هاست و برای حمایت از صنایع داخلی این کار را انجام داده است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۷۸۸