پاسخ مشاور وزیر نفت به نقدهای وارده به طرح پالایشی سیراف

پاسخ مشاور وزیر نفت به نقدهای وارده به طرح پالایشی سیراف
مشاور وزیر نفت با اعلام اینکه اولین اقدام بعد از ساخت مجتمع پالایشی سیراف کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی به ۱۰ پی.پی.ام خواهد بود گفت: تولید با ظرفیت پایین واحدها با بازگشت اصل سرمایه بعد از ۳سال از ساخت جبران می‌شود.
شهاب‌الدین متاجی کجوری در پاسخ به این سؤال که فرآورده‌های نفتی تولید شده در مجتمع پالایشی سیراف بر اساس چه استاندارهای کیفی تولید می‌شود توضیح داد: در این واحدها گاز مایع (ال.پی.جی)، نفتا، سوخت جت و گازوئیل تولید می‌شود؛ گاز مایع بر اساس استاندارهای روز دنیا که برای خودرو و سوخت خانگی نیاز است تولید می‌شود؛ حجم گوگرد آن حدود 10 پی.پی.ام است.

وی ادامه داد: نفتا به صورت کامل تصفیه می‌شود و امکان استفاده از آن برای تولید بنزین وجود دارد. همچنین بدون تصفیه آن برای واحدهای اُلفین‌سازی و آروماتیک سازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ در واقع باید نفتا واحدهای پالایشی سیراف با استاندارهای روز تولید خواهد شد.

وی با بیان این که سوخت جت تولید شده در این هشت پالایشگاه نیز براساس استاندارهای "یاتا" و "ام.آی.ال" خواهد بود گفت: گازوئیل (نفت‌گاز) تولیدی نیز کم گوگرد – حداکثر 2500 پی.پی.ام – است؛ در خیلی از کشورها این نوع نفت‌گاز کاربرد دارد. البته در طرح توسعه این پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاران می‌توانند گوگرد این گازوئیل را به 10 پی.پی.ام کاهش دهند.

متاجی درباره اینکه چرا تصفیه کامل برای گازوئیل تولیدی در مجتمع پالایشی سیراف در نظر گرفته نشد گفت: با توجه به اینکه ایجاد چرخه کامل هزینه‌ زیادی می‌طلبید، تصمیم گرفته شد این طرح با سرمایه اندک راه‌اندازی شود و به تدریح سرمایه‌گذاران با سودی که از این طرح‌ها عایدشان می‌شود، طرح را توسعه دهند. در غیر این صورت بالا رفتن هزینه موجب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به این طرح می‌شد؛ به همین دلیل تولید نفت‌گاز را بدون هیچ‌گونه تصفیه‌ای در نظر گرفتیم.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تأکید کرد: سرمایه‌گذاران اولین کاری که باید در طرح توسعه مجتمع پالایشی سیراف انجام دهند، ایجاد کارگروه تصفیه نفت‌گاز و کاهش گوگرد به 10 پی.پی.ام است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر این که یکی از نقدهایی که به طرح مجتمع پالایشی سیراف وارد است، پائین بودن مدت زمان تضمین خوراک هشت پالایشگاه مورد نظر است؛ به طوری که این واحدها به دلیل کاهش حجم تولید میعانات گازی مجبور خواهند بود کمتر از ظرفیت پیش‌بینی شده تولید کنند گفت: خوراک این طرح‌های از میدان گاز پارس جنوبی تولید می‌شود به دلیل مشترک بودن میدان، سیاست وزارت نفت استفاده حداکثری از مخزن است.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبات انجام شده تا ده سال آینده می‌توان از میدان پارس جنوبی روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید کرد. با توجه به این که خوراک مورد نیاز برای هشت پالایشگاه مورد نظر در مجموع معادل 480 هزار بشکه می‌شود جای هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین خوراک 60 هزار بشکه‌ای این واحدها تا ده سال پس از راه‌اندازی وجود نخواهد داشت.

متاجی با اشاره به اینکه تعهد وزارت نفت برای تأمین خوراک هشت پالایشگاه سیراف 60 هزار بشکه به مدت 10 سال است گفت: بعد از آن با توجه به افت تولید مخزن پارس جنوبی، تولید میعانات گازی کاهش خواهد یافت اما به سرمایه‌گذاران این اطمینان داده می‌شود که بیشترین تولید میعانات گازی به آنها اختصاص داده می‌شود.

وی در پاسخ به این که تولید پالایشگاه‌های سیراف زیر ظرفیت پیش‌بینی شده اقتصادی خواهد بود؟ گفت: پیش از این به سرمایه‌گذاران درباره افت تولید مخزن پارس جنوبی اطلاع‌رسانی شده است و مطلبی نبود که از آنها پنهان نگه داشته شود و یا آنها بی خبر باشند. با توجه به این که این طرح در مدت سه سال بازگشت سرمایه خواهد داشت، سرمایه‌گذاران به اندازه کافی سود کرده‌اند که راغب باشند با شرایط اعلام شده برای خوراک، به این طرح وارد شوند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: مضاف بر اینکه در آینده میدان‌های جدید گازی در ایران و جهان کشف و یا به تولید می‌رسند که می‌توان از میعانات گاز آنها استفاده کرد و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.​​​

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۴۰
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۲۷