هدف ایران بازار فرآورده‌های نفتی آسیا است

هدف ایران بازار فرآورده‌های نفتی آسیا است
ایران با پروژه دو میلیارد و 800 میلیون دلاری برای افزایش روزانه 480 هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه سیراف، تقاضای رو به رشد آسیا برای فرآورده‌های نفتی پالایش شده را هدفگذاری کرده است.

وی افزود: این پروژه ظرف سه سال به بهره برداری خواهد رسید.

صادق آبادی که مسئول هماهنگی این پروژه است افزود: بخش خصوصی ایران از سرمایه خود برای احداث هشت واحد پالایش جدید هر یک با ظرفیت روزانه 60 هزار بشکه استفاده خواهد کرد.

مجموعه پالایشگاهی سیراف در شهر ساحلی عسلویه و در نزدیکی میدان گازی پارس جنوبی واقع شده است.

ایران در حال افزایش تولید گاز طبیعی در پارس جنوبی است تا نیاز داخلی روزافزون خود به سوخت را تامین کند. فروش میعانات گازی از پارس جنوبی در حال حاضر صادرات نفت ایران را که به دلیل تحریمهای بین المللی کاهش یافته، افزایش می‌دهد. تحریمهای آمریکا علیه ایران صادرات میعانات گازی را شامل نمی‌شود.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، صادرات میعانات ایران سال گذشته به روزانه 200 هزار بشکه در روز رسید و باعث شد که مجموع صادرات نفت ایران در ماه آوریل به حدود روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد.

نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئیه با 71 سنت افزایش به 64 دلار و 73 سنت رسید.

ایران در حال مذاکره با شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مساله هسته ای خود و لغو تحریمهای نفتی و مالی است.

الیور جاکوب تحلیلگر نفتی در سوئیس گفت: ایران در بلندمدت به دنبال صادرات فرآورده های پالایش شده و سرمایه گذاری مشترک با پالایشگاههای خارجی است. متنوع کردن صادرات فراتر از نفت خام و رفتن به سمت فرآورده های پالایش شده با ارزش تر به ایران کمک می‌کند که درآمد خود را افزایش دهد و در اختیار داشتن داراییهای پراکنده به لحاظ جغرافیایی از این کشور در برابر تحریمهای احتمالی در آینده محافظت می‌کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) پنجم ژوئن در وین سوئیس برای ارزیابی تولید خود در بحبوحه اشباع بازار تشکیل جلسه خواهد داد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در ماه آوریل در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: اوپک باید دستکم پنج درصد از سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود بکاهد.

صادق آبادی افزود: ایران در نهایت قصد دارد که صادرات میعانات گازی را به صفر برساند و از تمام آن در پالایشگاههای داخلی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان باید افزایش تولید میعانات به بیش از یک میلیون بشکه در روز در سالهای آتی، ایران بنزین سنگین(نفتا) بیشتری برای صادرات به سازندگان مواد شیمیایی در آسیا تولید خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت پالایشگاه سیراف گفت: حدود 60 درصد میعانات گازی سیراف به نفتا تبدیل خواهد شد که پایه و اساس تولید محصولات برپایه پلاستیک است.

مصرف این محصولات رو به افزایش است و با بهبود شرایط اقتصادی در بیشتر کشورها ارتباط مستقیم دارد.

صادق آبادی گفت: پالایشگاه سیراف ظرفیت تولید روزانه حدود 270 هزار بشکه نفتا، 140 هزار بشکه گازوئیل، 30 هزار بشکه گاز ال پی جی و 40 هزار بشکه نفت سفید را دارد.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۶۱۸