هزینه های اجرایی حذف آلودگیهای نفتی کاهش می یابد

هزینه های اجرایی حذف آلودگیهای نفتی کاهش می یابد
توسعه فناوریهای نوین پاکسازی خاک و آبهای زیرزمینی نخستین بار در کشور از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، آلودگیهای نفتی را به طور کامل حذف می کند و می تواند به صورت یک راهکار عملیاتی در صنعت نفت اجرا شود.

سیدمحمد مهدی دستغیب در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: نخستین پروژه های عملیاتی در زمینه توسعه فناوریهای نوین پاکسازی خاک و آبهای زیرزمینی مربوط به پاکسازی خاک سطحی بود که با روش زیستی با میکروبهایی که می توانستند آلودگیهای نفتی را تجزیه کنند، انجام شد.

  • وی با اشاره به این که هم اکنون با توسعه این فناوری می توان آلودگیهای زیرزمینی را نیز به کمک میکروارگانیسمها پاکسازی کرد، افزود: این فرآیند از نظر زیست محیطی کاملا با محیط زیست سازگار است و هزینه های اجرایی بسیار پایین تری دارد.

    مسئول طرح پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: برخلاف روشهای فیزیکی و شیمیایی که تنها آلودگی را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کنند و یا به یک ترکیب آلاینده جانبی بدل می کنند، در این روش آلودگی به طور کامل حذف می شود.

    دستغیب با اشاره به تجربیات پژوهشگاه در فناوریهای زیستی گفت: پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه های رفع آلودگی خاک به مواد نفتی در جزیره سیری و پاکسازی استخرهای هرزآب حفاری منطقه خانگیران را انجام داده است که به فضای سبز بدل شدند.

    وی با اشاره به این که در پروژه خانگیران از فناوری Biopile (زیست کپه) استفاده شد، اظهار کرد: به دلیل محدودیت در فضای عملیاتی، از فناوری هوادهی به صورت مکانیزه استفاده می شود و مزیت این روش در سرعت بالاترفرآیند است.

    مسئول طرح پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه تأکید کرد: در این فناوری می توان به جای دمیدن هوا از مکش هوا نیز استفاده کرد و مزیت آن در کنترل آلودگی ترکیبات فرار خاک است.

    دستغیب با اشاره به این که از این فناوری می توان برای آبهای زیرزمینی و خاکهای عمیق نیز استفاده کرد، گفت: در این روش که به استخراج بخارات از خاک (SVE) مرسوم است، با حفر چاه و اعمال خلا، بخارات ترکیبات فرار از عمق زمین استخراج می شود. همچنین با تزریق مواد غذایی مورد نیاز میکروارگانیسمهای آبهای زیر زمینی، می توان تجزیه زیستی را در عمق زمین فعال کرد.

    وی افزود: این فناوری از سوی پژوهشگاه صنعت نفت بومی شده و نخستین بار در کشور توسعه پیدا کرده است و می توان از این فناوری در همه بخشهای صنعت نفت که آلودگی بر اثر نشت و یا حوادث وارد محیط آب و یا خاک شده است، استفاده کرد.

    مسئول طرح پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه ادامه داد: این فناوری در دنیا متداول است و به عنوان گزینه نخست برای برطرف کردن آلودگیهای نفتی به کار گرفته می شود زیرا روشهای زیستی، روشهایی ارزانقیمت، آسان و مطمئن هستند.

    وی اظهار کرد: فناوریهای زیستی باید منطبق بر اقلیم هر منطقه باشد و پژوهشگاه صنعت نفت به دنبال گسترش بازار این فناوری در کشورهای نفتخیز منطقه نیز هست.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۵۶
تعداد بازدید : ۴۴۶