ساخت دکل باید از کپی کردن به سطح دانش و فناوری بومی برسد

ساخت دکل باید از کپی کردن به سطح دانش و فناوری بومی برسد
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ، با بیان این که برنامه ساخت داخل دکل باید از کپی کردن به مرحله دانش و فناوری بومی و تجاری سازی برسد ، گفت: در هیچ جای دنیا تمام اجزای دکل را یک شرکت نمی سازد.

  • محمدرضا تاکایدی، با بیان این که شرکت ملی حفاری در سالهای گذشته پیشگام در ساخت تجهیزات و قطعات دکل و اجزای مرتبط بوده است ، افزود: ماشین سازی اراک و فجر شیراز جزو نخستین شرکتهایی بودند که برای ساخت دکل و اجزای آن اقدام کردند و ما هم به آنها کمک کردیم و کار را به جایی رساندیم که در حال حاضر قطعات یدکی مربوط به دکل کاملا در داخل ساخته می شود.

    وی تاکید کرد که به جز چند مورد، همه قسمتهای اصلی دکل در داخل کشور امکان ساخت دارد و گفت: کل سازه فلزی ، پمپ گل ، نیروی محرکه موتور (دراپ ورکس)، تاپ درایو و ... در داخل ساخته می شود. موضوع موتورهای اصلی دکلهای حفاری که بسیار مهم است و انرژی کار دکل را تامین می کند مطرح است که ما هنوز نمی توانیم این بخش را به طور کامل تولید کنیم و انتظار این است که برای طراحی و ساخت و تست این بخشها حمایت خوبی صورت گیرد.

    قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران یکی دیگر از بخشهایی را که هنوز امکان ساخت داخل آن فراهم نشده است اتاق برق دکل اعلام کرد و گفت: البته هیچ شرکتی در دنیا وجود ندارد که همه قطعات دکل را یکجا بسازد و حتما بخشهایی از آن را از کشورها و شرکتهای دیگر تامین می کند. حتی دکلهای هندی که در حال حاضر بخشی از بازار را گرفته اند با قطعات چینی و ژاپنی سرهم می شود. بویژه در مورد دکلهای دریایی که شرایط بسیار پیچیده تری دارند نمی توان به طور کامل ساخت داخل داشت.

    تاکایدی با بیان این که بیشتر تلاشها در سالهای اخیر برای ساخت دکلهای خشکی بوده و شرکتهای محدودی در تامین دکلهای دریایی و قطعات آنها فعال هستند، افزود: در چند سال قبل هم شرکتهایی مثل صدرا و صف به دنبال ساخت دکلهای دریایی برآمدند و برنامه ریزیهایی داشتند اما به عمل نرسید و به فعل درنیامدند.

    وی با تاکید بر این که موضوع مونتاژ کردن قسمتهای مختلف دکل همچنان مطرح است، افزود: باید برای ساخت قطعات دیگر دکل دانش و فناوری بیشتری را به دست بیاوریم. مسئله این است که تا به حال کپی کرده ایم و از این به بعد باید به دنبال کسب دانش و تجاری سازی این تجهیزات باشیم.

    قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به برنامه وزارت نفت در ساخت ده گروه کالاهای استراتژیک نفت، گفت: باید همین مسیر را برای ساخت تجهیزات دکل هم پیش ببریم و اگر عملی شود امیدواری زیادی را به همراه خواهد داشت.

    دکلهای ٣٥ ساله ای که هنوز هم فعال هستند

    تاکایدی تاکید کرد که شرکت ملی حفاری برنامه دقیقی در مورد دکلهای تحت اختیار خود دارد و افزود: اینطور نیست که با توجه به پروژه های فعلی خیالمان راحت باشد و دیگر تلاشی برای روزآمدکردن آنها نداشته باشیم. همه دکلها و نفرات حاضر در آن، از محل اجرا و ستاد تهران کنترل می شوند و چندین اداره به طور همزمان در جریان عملکرد یک دکل فعال می شوند و آن را حمایت می کنند.

    وی با اعلام این که هم اکنون عمر تعدادی از دکلهای این مجموعه به ٣٥ سال هم می رسد، افزود: موضوع فرسودگی در میان دکلها قابل قبول است، اما نوسازی در این مجموعه از سالها قبل مورد توجه قرار گرفته و توانسته ایم بخش زیادی از دکلها را نوسازی کنیم.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۵۸
تعداد بازدید : ۴۸۸