ترسیم و بررسی تــحولات صنعـت گـاز کشور در سـال ٩٣

ترسیم و بررسی تــحولات صنعـت گـاز کشور در سـال ٩٣
چشم‌اندازی از وضع صنعت گاز کشور طی یک سال گذشته با ترسیم ٤ مقوله مهم در این بخش، به تصویر کشیده شد.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن (گروه انرژی) مرکز پژوهشهای مجلس، گزارش «بررسی تحولات انرژی کشور در سال ٩٣» را به تقاضای کمیسیون انرژی تهیه و تدوین کرد.

  • این گزارش، صنعت گاز کشور را جز سه مقوله اصلی مورد توجه در حوزه انرژی قرار داده است و به اهم تحولات مربوط به سال ٩٣ در زمینه تولید، توسعه فازهای پارس جنوبی، مصرف، صادرات و واردات گاز می‌پردازد.

    بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در سال ٢٠١٢ سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان پس از آمریکا و روسیه بوده و نزدیک به ٥ درصد از تولید گاز خشک جهان را بر عهده داشته است.

    در سال ٢٠١٢، ٤٠ درصد گاز طبیعی از میدانهای گازی پارس جنوبی بوده، تولید گاز طبیعی کشور در سال ٢٠١٢ با ٣ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١١ به ٨,٢ تریلیون فوت مکعب رسید.

    از ٨,٢ تریلیون فوت مکعب گاز تولیدشده، ٦.٥٤ تریلیون فوت مکعب روانه بازار و یک تریلیون فوت مکعب جهت احیای چاه‌های نفت و تزریق و ٦٢/. تریلیون فوت مکعب نیز فلر و سوزانده شده است.

    این گزارش پیش‌بینی می‌کند، تزریق مجدد گاز در سالهای آتی افزایش یابد و در برخی تخمین‌ها نشان داده‌شده که شرکت ملی نفت ایران روزانه به ٧ تا ٨ میلیون فوت مکعب گاز برای تزریق در میدانهای نفتی نیاز خواهد داشت.

    وضع توسعه فازها پارس جنوبی، مقوله دیگری است که گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به آن می‌پردازد و تصریح می‌کند پس از بروز تأخیرهای چندباره در عملیات اجرایی بخشهای متعدد توسعه فاز ١٢ که بزرگ‌ترین، فشرده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین پروژه در تاریخ صنعت گاز کشور محسوب می‌شود، وزارت نفت طی سال ٩٣ با ارائه برنامه‌ای تولید گاز از پارس جنوبی را به ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش داد.

    در ادامه این گزارش، برنامه افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی گاز برای سال ٩٤، موردتوجه قرار می‌گیرد و می‌افزاید: پس از آنکه وعده افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی در سال ٩٣ محقق شد، وزیر نفت وعده دیگری به‌منظور افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی گاز برای سال ٩٤ داده است.

    مقوله «مصرف» محور دیگر این گزارش در بخش گاز است، چنانچه تصریح می‌کند: مصرف گاز بخشهای خانگی، تجاری، نیروگاه‌های، صنایع عمده و غیر عمده کشور در ٣٢٢ روز سال ٩٣ با افزایش بیش از ١٥ میلیارد مترمکعبی، به ١٤٨ میلیارد و ٤٠٦ میلیون مترمکعب رسید.

    در مقطع زمانی یادشده، ٧٤ میلیارد و ٤٩٨ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف‌شده است.

    این میزان مصرف در بازه زمانی یادشده در سال ٩٢ در حدود ٧٣ میلیارد و ٢٢٦ میلیون مترمکعب بوده است.

    حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور طی ٣٢٢ روز سال گذشته با افزایش نزدیک به ١٢ میلیارد مترمکعب نسبت به سال قبل ٤٥ میلیارد و ٣٧٣ میلیون مترمکعب رسیده است.

    صادرات و واردات گاز آخرین مقوله موردبررسی گزارش یادشده در بخش گاز است و به میانگین واردات گاز طبیعی ایران و کشورهای واردکننده گاز از ایران می‌پردازد.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۴۱۰