مبارزه با رانت باید به خواست عمومی بدل شود

مبارزه با رانت باید به خواست عمومی بدل شود
مبارزه با رانت باید به خواستی عمومی بدل شود تا بتوانیم این پدیده شوم اقتصادی را ریشه کن کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری، امروز (شنبه ٢ خردادماه) در آیین پایانی ششمین جشنواره ملی بهره وری که در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد، گفت: هزینه های سیاسی همانند تحریم که به اقتصاد تحمیل شده، سبب پرداخت اضافی به میزان ٧ تا ١٠ درصد از سوی بنگاهها و شرکتها بوده است و این رقم قابل قیاس با رشد یک تا دو درصدی بهره وری نیست.

نهاوندیان تصریح کرد: رانت باید از بخشهای مختلف اقتصاد زدوده شود، اما مبارزه با رانت، مقابله با منافع گروههای خاصی است که از آن بهره مند هستند، از این رو، چنین مبازره‌ای هزینه در بر دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان کرد: ساماندهی مراحل اجتماعی و سیاسی در مقابله با رانتها کاری جدی است به نحوی که در سیاستگذاریهای اقتصادی در مجلس بارها شاهد این بوده‌ایم که در حرفهای کلی و عمومی همه به آن رای داده اند، اما زمانی که یک بخش خاص درخواست تخصیص و اعتبار را برای محل و بخشی می‌کرد و مقابله با آن نیاز به انسجام داشت این نیرو وجود نداشت و این مسئله در حوزه اجرا نیز بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: تشکلهای اقتصادی در اتاقهای کشور و همچنین سازمانهای مردم نهاد باید برای رانت زدایی در کشور ساماندهی شده و زمینه هدایت اجتماعی را در این بخش فراهم کنند.

نهاوندیان ادامه داد: برای بهبود بهره وری باید بازار رقابتی در کشور رشد پیدا کند و اصلاح اقتصادی ایجاد شود، همچنین دسترسی بنگاهها به بازارها بهبود یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: هرچند توجه به تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما باید در مباحث اقتصادی به بهره وری و اشتغال نیز توجه کنیم، زیرا اگر مشکل اشتغال و نیروی کار وجود داشته باشد، هیچ بنگاهی نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

شایان ذکر است که در پایان این مراسم، شرکتهای پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی مارون، شرکت صنایع فراساحل و شرکت ساخت ژنراتور مپنا موفق به دریافت نشان جشنواره ملی بهره وری شدند و شرکتهای پتروشیمی امیرکبیر، نفت پارس و شرکت برق و انرژی صبا نیز سپاسنامه این جشنواره را دریافت کردند.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۰۹
تعداد بازدید : ۵۰۲