تولید بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور نصف شد

تولید بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور نصف شد
یک منبع آگاه گفت: با وقوع حوادثی که پشت سر هم در پالایشگاه شازند رخ داد، اتمام عملیات اورهال این پالایشگاه تا یک ماه آینده طول کشیده و تولید بنزین پالایشگاه با نصف ظرفیت در حال انجام است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند امام خمینی(ره) گفت: براساس وعده‌ای که مسئولان ارشد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی داده بودند قرار بود تعمیرات بزرگترین پالایشگاه بنزین کشور در مدت 45 روز به اتمام برسد یعنی براساس برنامه زمان بندی قرار بود اواخر اردیبهشت ماه به مدار تولید بازگردد،اما با اتفاقات و حوادثی که پشت سرهم در این پالایشگاه در جریان مراحل تعمیرات اساسی رخ داد کار اورهال تا یک ماه آینده طول می کشد.

وی با اشاره به اینکه در آخرین حادثه این پالایشگاه 5 نفر از متخصصان صنعت نفت فوت کردند،تصریح کرد: هم اکنون بخش اعظمی از تعمیرات اساسی پالایشگاه باقی مانده است.

به گزارش فارس دو روز قبل علی رغم واریز سهمیه بنزین خودروهای دولتی، دولت برای اولین بار پس از نظام سهمیه بندی، سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی و موتور سیکلت‌ها را واریز نکرد که برخی این تصمیم دولت را در نداشتن سوخت کافی عنوان کردند.

در واقع از اردیبهشت ماه سال جاری تولید بنزین به دلایل مختلف از جمله وقوع مشکلاتی در تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها کاهش یافته است.

از سوی دیگر با قطع دریافت ریفرمیت پتروشیمی‌ها که به عنوان اکتان‌افزا برای تولید بنزین مورد استفاده قرار می‌گرفت، تولید و توزیع بنزین سوپر هم با مشکلاتی مواجه شده است و بنزین وارداتی نیز با مشکل نداشتن شاخص‌های کیفی یورو4 مواجه است.

طبعا به تاخیر افتادن برداشت بنزین سهمیه‌ ای حتی برای چند روز هم که باشد می‌تواند به وزارت نفت برای تامین بنزین با کیفیت مورد نیاز کمک کند. اگرچه حتی در سال 93 نیز به دلیل وجود نداشتن بنزین یورو 4 در بازار خلیج‌فارس و همچنین مشکلات ایجاد شده برای مهم‌ترین پالایشگاه تولید کننده بنزین یورو 4 در شازند اراک عملا بنزین با شاخص‌های کامل یورو 4 در کشور توزیع نشد و شاخص‌های صرفا به یورو 4 نزدیک بودند.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۲۳
تعداد بازدید : ۴۸۲