حال صادرات خوب نیست

حال صادرات خوب نیست
چهارمین نشست کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران برگزار شد در حالی که معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت نیز به این جلسه دعوت شده بود تا از نزدیک حرف ها و درد دل های صادرکنندگان و صنعتگران را بشنود
نقد کاهش 30 درصدی واردات
مجیدرضا حریری عضو کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران، در این نشست آمار کاهش 30 درصدی واردات طی سه ماه نخست امسال را که به تازگی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است را زیر سؤال برد.او گفت: آمار نشان می دهد که سال گذشته با افت تولید مواجه بوده ایم و امسال نیز خبر می رسد که 30 درصد کاهش واردات داشته ایم. بنابراین این بیانگر اقتصاد و تولید مریض کشور است که هم تولید و هم واردات کاهش داشته است.


این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران همچنین خاطرنشان کرد که طی دوره اخیر، مقوله تجارت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مغفول مانده و بیشتر به تولید و صنعت توجه شده است در حالی که به نظر می رسد تقویت نگاه به بخش بازرگانی باید جدی تر مورد توجه قرار بگیرد.به دنبال سخنان حریری، محمدرضا نجفی منش که از فعالان حوزه خودرو است، از کاهش 30 درصدی صادرات خودرو طی سه ماه نخست سال جاری خبر داد. او همچنین خبر داد که طی این مدت، واردات خودرو به لحاظ ارزشی 35 درصد افت داشته در حالی که از حیث تعداد نیز 45 درصد افت را ثبت کرده است.


درخواست رییس کمیسیون
محسن بهرامی ارض اقدس رییس کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران نیز در ادامه این نشست، خواستار این شد که اتاق تهران کارشناسان خبره و زبده ای را به کار گیرد تا آمار صادرات و واردات را که هر ماه از سوی گمرک اعلام می شود تجزیه و تحلیل کنند. او از علی اکبر جاویدان قائم مقام دبیرکل اتاق تهران که در جلسه حضور داشت خواست این موضوع را با دبیرکل اتاق تهران در میان گذاشته تا به عنوان یک پیشنهاد در جلسه هیأت رییسه اتاق مطرح شود.جاویدان نیز در ادامه درخواست بهرامی، نکاتی را یادآوری کرد. او گفت: در هیأت رییسه اتاق تهران تصویب شده است که تشکل هایی در بخش خصوصی راه اندازی شود که به آمار اقتصادی تکیه دارند و به بررسی و تحلیل این آمار می پردازند.جاویدان با بیان اینکه کمیته بررسی تحلیلی از وقایع روز اقتصادی نیز در اتاق تهران راه اندازی می شود، افزود: کمیته ای نیز در حوزه بازار بورس تشکیل شده که به تحلیل این بازار می پردازد و هر دو هفته یکبار خبرنامه این کمیته در اختیار اعضای اتاق و کمیسیون ها قرار می گیرد.


مشکل ارزی صرافی ها و اعلام خبر حل این مشکل
مهدی پورقاضی نیز در این نشست این خبر را اعلام کرد که صرافی سپند که مورد اعتماد بانک مرکزی است و واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی نیز برای نیاز ارزی خود به این صرافی مراجعه می کردند طی چند روز گذشته حوالی ارزی را قطع کرده است. او خاطرنشان کرد که از چهارشنبه گذشته فعالان اقتصادی با مراجعه به این صرافی با دست خالی برمی گردند.به دنبال این خبر ، کیومرث فتح اله کرمانشاهی معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که مشکل ارزی این صرافی حل شده و از شنبه همین هفته فعالیت آن به روال عادی بازگشته است.


پیشنهاد تأسیس مدارس بازرگانی و اقتصاد در اتاق
سید حمید حسینی خزانه دار اتاق تهران و یکی دیگر از اعضای کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران نیز در این نشست خواستار آن شد که اتاق بازرگانی رویه ای را به طور جدی در پیش بگیرد که بخش خصوصی جزوی از حاکمیت نظام شود.او گفت: توسعه اقتصادی هنگامی در کشور به تحقق می رسد که بخش خصوصی به صحنه بیاید و جدی گرفته شود. از این رو اتاق بازرگانی به عنوان پایگاه بخش خصوصی باید تلاش کند که این بخش به عنوان جزئی از حاکمیت پذیرفته شود.

حسینی همچنین خواستار آن شد که اتاق بازرگانی تهران مطالعه تحقیقی در زمینه نقش تجار و صنعتگران کشور در فرآیند توسعه ای ایران طی 100 سال گذشته انجام دهد تا مشخص شود که بخش خصوصی در این کشور همواره چرخ توسعه را چرخانده اند و چرا دولت ها همواره از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی می ترسند.عضو هیأت رییسه اتاق تهران همچنین این موضوع را با همکاران خود در میان گذاشت که در کشورهای توسعه یافته، نهادهای بخش خصوصی مراکز آموزشی تأسیس و دانش آموزان را با کسب و کار و فعالیت های اقتصادی تربیت می کنند. وی خواستار آن شد که اتاق بازرگانی نیز چنین مراکز آموزشی را راه اندازی کند.حسینی همچنین از اینکه گمرک ایران از خروج ماشین آلات دست دوم نساجی و استقرار آنها برای ادامه کار در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق نمی دهد انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع و رایزنی اتاق تهران با گمرک شد.


تحلیل ریز از آمار تجارت خارجی
مجتبی خسروتاج نیز که در جلسه گذشته کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران موضوع سپرده گذاری برای خروج موقت از گمرکات را غیرقانونی دانسته و خواستار رسیدگی به این موضوع شده بود ،بار دیگر این موضوع را مطرح کرد و خواستار آن شد که وی به عنوان نماینده اتاق به گمرک ایران معرفی شود تا با رایزنی با مدیرکل این ارگان مشکل اخذ سپرده گذاری از صادرات موقت را رسیدگی و به نتایجی برسد. به دنبال این درخواست، رییس کمیسیون نیز اعلام کرد که این موضوع را به هیأت رییسه اتاق انتقال داده و معرفی نامه وی به گمرک را اخذ خواهد کرد.


خسروتاج همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، بر موضوع آمار صادرات و واردات تکیه کرد و گفت: در شرایطی که دولت خبر از رشد صادرات غیرنفتی می دهد، تشکل های صادراتی اذعان می کنند که نه تنها در بخش خود رشد صادرات نداشته اند بلکه طی ماه های اخیر افت صادرات را نیز تجربه کرده اند.
او با بیان اینکه رشد ارزشی صادرات غیرنفتی ایران به دنبال رشد قیمت ها در بازار جهانی رقم خورده است خاطرنشان کرد که از حیث وزنی آمارها کاهش صادرات را نشان می دهد.عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران خواستار آن شد که آمار صادرات و واردات هر یک از بخش های کالایی به صورت وزنی و هم به صورت ارزشی تحلیل شود.


کالای قاچاق در قفسه فروشگاه ها
محمدحسین برخوردار عضو هیأت رییسه اتاق تهران نیز در این نشست از اینکه شاخص خاصی در آمار تجارت خارجی کشور وجود ندارد گلایه کرد. او درباره علت کاهش 30 درصدی واردات در سه ماه نخست سال جاری، بهروه وری در بخش کشاورزی را دخیل دانست.وی همچنین با بیان اینکه در قفسه فروشگاه های کشور کالای قاچاق موج می زند، افزود: به تازگی از وزارت بهداشت مطلع شدیم که قرص هایی به طور قاچاق وارد کشور شده که متأسفانه استعمال آن در جنوب کشور موجب به مرگ دو نفر از هم وطنان شده است.رییس مجمع عالی واردات خاطرنشان کرد: اگر بازرگانان نتوانند کالایی وارد کشور کنند آن موقع است که می گویم چگونه آدم آدم را می خورد.


سرمایه گذاری دولت محدود می شود
محمدصادق مفتح نیز در ادامه این جلسه، به موضوع تولید صادرات محور اشاره کرد که هم مورد تأکید مقام معظم رهبری است و هم در دستور کار وزارتخانه جدید قرار دارد.به گفته وی، این استراتژی عواقبی دارد که از این پس باید دولت روی بخشی از رشته فعالیت ها دیگر سرمایه گذاری نکند.مفتح تصریح کرد که اتاق فکری در این خصوص تشکیل شده ضمن اینکه با ادغام وزارت بازرگانی و صنایع،ابزارهای اجرایی نیز پیدا کرده است.او همچنین بر مقوله تجارت الکترونیک تأکید کرد و خواستار آن شد که اتاق بازرگانی تهران روی این موضوع به طور جدی کار مطالعاتی انجام دهد.

دلایل کاهش صادرات از زبان معاون سازمان توسعه تجارت
کیومرث فتح اله کرمانشاهی نیز در این جلسه، خاطرنشان کرد که موضوع اخذ سپرده گذاری از صاردات موقت می تواند در کارگروه توسعه صادرات مطرح شده و با حضور نمایندگان اتاق رسیدگی شود.او در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه در سه ماه نخست سال جاری صادرات کشور 42 درصد افزایش داشته و واردات نیز 30 درصد کاهش یافته است، گفت: در بخش صادرات غیرنفتی وضع خوبی نداریم.


کرمانشاهی به جلسه اخیر کارگروه توسعه صادرات با حضور معاون اول رییس جمهور اشاره کرد که به زعم وی در آن نشست در حضور محمدرضا رحیمی اعلام شد که " حال صادرات خوب نیست."


معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به بیان دلایل و مشکلات حوزه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و با بیان اینکه مشکلات برون مرزی و تشدید تحریم ها بر صادرات کشور اثر منفی گذاشته است، گفت: بررسی مشکلات حوزه صادرات مربوط به داخل نشان می دهد که هدفمندی یارانه ها روی صادرات ما تأثیر منفی گذاشته است.به گفته وی، تسهیلات بانکی نیز انتظارات بخش صاردات را برآورده نکرده است ضمن اینکه در بخش تسهیلات ارزی نیز مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و هجینگ توسط بانک ها عملیاتی نشده است.کرمانشاهی در عین حال خبر داد که صندوق توسعه صادرات در اقدامی جدید قصد دارد فعالیت کاری صرافی ها را پوشش دهد و به زودی این اقدام عملیاتی می شود.


کمک به راه اندازی شرکت های هلدینگ
فاطمه دانشور نیز بر این نکته تأکید کرد که در فرآیند ادغام وزارت بازرگانی و صنایع اتاق بازرگانی وارد شده و مدل کلی بخش خصوصی را ارائه دهد.او همچنین خواستار آن شد که اتاق بازرگانی تهران در خصوص ترویج و کمک به راه اندازی شرکت های هلدینگ ورود پیدا کند.


هفت خوان ارسال رایزنان بازرگانی
در ادامه اظهارنظرهای اعضای کمیسیون در ارتباط با مشکلات بخش صادرات غیرنفتی، محسن بهرامی ارض اقدس در حضور معاون سازمان توسعه تجارت خواستار آن شد که انتخاب رایزنان بازرگانی به اتاق بازرگانی واگذار شود چرا که به گفته وی این اقدام با کمترین هزینه صورت می گیرد ضمن آنکه اتاق می تواند بر عملکرد رایزنان بازرگانی که خود انتخاب می کند نظارت کافی نیز داشته باشد.

به دنبال بیان این درخواست، معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر برای اعزام یک رایزن بازرگانی باید از هفت خوان رستم عبور کرد و حتی نمی توانیم به راحتی جایگزین بفرستیم.


کرمانشاهی همچنین با بیان اینکه در برنامه پنجم پیش بینی شده است که صادرات غیرنفتی به 45 میلیارد دلار برسد، اذعان داشت که از این میزان، بر اساس برنامه باید 20 میلیارد دلار را بخش خصوصی به دوش بگیرد بنابراین اتاق بازرگانی پیشنهادها و راهکارهای خود را در خصوص تحقق این رقم به دولت ارائه دهد.


او اضافه کرد: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید حرف ها و پیشنهادهایی که مطرح می کند را عملیاتی کند. اگر از راه اندازی هلدینگ سخن به میان می آورید باید یک نمونه از شرکت های هلدینگ را راه اندازی کرده باشید.

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۳۱
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۷