دو راهی دولت بر سر تک نرخی کردن بنزین

دو راهی دولت بر سر تک نرخی کردن بنزین
از میان ۳۰ گزینه شورای اقتصاد برای جبران کسری بودجه هدفمندی‌یارانه‌ها، تک نرخی شدن شدن بنزین و عرضه آن با قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان محتمل‌ترین گزینه اجرایی است.
دولت در سال جاری از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها با کسری 18 هزار میلیاردی مواجه است؛ بر همین اساس افزایش قیمت بنزین یکی از راه‌های جبران کسری مورد نظر است.

به گفته یکی از اعضای شورای اقتصاد حدود 20 الی 30 سناریو برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها در شورای اقتصاد نهایی و به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارجاع شده است که احتمالاً دولت در نظر دارد سیاست ترکیبی شامل حذف دهک‌های بالای درآمدی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم پرداخت یارانه برخی بخش‌ها را در دستور کار خود قرار دهد اما درباره اینکه میزان هر یک به چه شکل باشد نیازمند ارزیابی آثار آن است.

اگرچه بارها مسؤلان دولتی اعلام کرده‌اندکه تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت با تغییر سهمیه سوخت ندارند اما شارژ نشدن سهمیه ماهانه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی طبق روال گذشته احتمال تغییرات در این زمینه را افزایش داده است؛ البته تجربه شارژ دیر هنگام اردیبهشت ماه سال گذشته نیز در چنین برداشتی بی‌تأثیر نیست. زمانی که سهمیه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کرایه‌ها از اول اردیبهشت بدون تغییر واریز شد و قیمت و سهمیه خودروهای شخصی منتظر تصمیات دولت ماند.

دو روز از زمان معمول شارژ ماهانه کارت‌های سوخت می‌گذرد و به گفته رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از سوی "کمیته سوخت" واریز سهمیه بنزین ابلاغ نشده و این شرکت منتظر دستورات جدید است.

باتوجه به این که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر ماه سهمیه بنزین را بدون نیاز به ابلاغیه در کارت‌های سوخت شارژ می‌کرد، قطعاً انتظار برای تصمیمات جدید نشانه دیگری است که خبر از افزایش نرخ بنزین می‌دهد.

اگر چه اعلام شده است که سناریوهای متعددی برای جبرای کسری بودجه هدفمندی یارانه‌های در نظر گرفته شده اما یکی از گزینه‌های که تک نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت این فرآورده به هر لیتر هزار تومان از گزینه‌ها محتمل‌تر میان سایر گزینه‌هاست؛ چرا که کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر و کیفیت پائین بنزین عرضه شده در کشور امکان افزایش قیمت بنزین را به بیش از هزار تومان را نمی‌دهد.

هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 700 و هر لیتر بنزین آزاد 1000 تومان است.

البته علی مروی؛ رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره تک نرخی شدن قیمت بنزین و حذف سهمیه سوخت ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است:اگر دولت تصمیمی در این باره گرفته باشد مجلس از این موضوع بی‌خبر است.

همچنین محمدرضا جمشیدیان؛ مدیر روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل نیز با اعلام این که این ستاد از علت شارژ نشدن سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی اطلاعی ندارد گفت: این تصمیم از سوی وزارت نفت صورت گرفته است و اطلاع‌رسانی درباره سهمیه‌ها نیز بر عهده این وزارتخانه است.

با توجه به اینکه سهمیه بنزین خردادماه واریز نشده است و امکان بلند مدت بودن چنین شرایطی فراهم نیست، قطعاً باید منتظر افزایش نرخ بنزین یا تغییر در سهمیه سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی در یکی دو روز آینده بود.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۷:۴۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۰۰