فصل گرما را با مدیریت مصرف آب و برق سپری کنیم

فصل گرما را با مدیریت مصرف آب و برق سپری کنیم
با آغاز فصل گرما و فرا رسیدن فصل تابستان، تداوم تبخیر ذخائر منابع آبی بخصوص سدها و در نتیجه افزایش دما و همچنین تشدید بهره گیری از سیستم های سرمایشی و تجهیزات خنک کننده، مدیریت مصرف آب و برق در تمام نقاط کشور ضروری است.
به گزارش ایرنا، گرچه بهره مندی از منابع موجود امری طبیعی است ولی باید به خاطر داشته باشیم که افزایش خشکسالی ها و میزان مصرف و کاهش بارندگی ها شرایط حساسی را برای منابع آبی کشور پدید آورده که توجه به رعایت مصرف را ضروری می سازد.

با توجه به آمارهای اعلامی و الطاف الهی و بارندگی های سال جاری، شرایط نامناسب آبی بسیاری از استان های کشور از شرایط بحرانی و خطر عبور کرده ولی همچنان در نقطه حساس قرار دارد.

براساس آمارهای اعلامی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در پایان هفته سوم اردیبهشت ماه جاری، 26 میلیارد و 650 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل 4.3 درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود 27 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

براساس این گزارش، حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93)تاکنون، با 16 درصد کاهش در مقایسه با سال آبی گذشته به 21 میلیارد و 810 میلیون مترمکعب رسیده است.

این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 25 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، 15 میلیارد و 630 میلیون مترمکعب گزارش شده است؛ در عین حال آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان 17 میلیارد و 30 میلیون مترمکعب بود.

براین اساس، حجم آب خروجی از سدهای کشور درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 8.2 درصد کاهش نشان می دهد.

هم اکنون مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور 48.8 میلیارد مترمکعب گزارش شده و این به آن معناست که 55 درصد از حجم مخازن سدهای کشور از آب پر است.

از سوی دیگر براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون، حجم آب موجود در مخازن سدهای تهران به 782 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در زمان مشابه سال آبی گذشته 564 میلیون مترمکعب ثبت شده بود.

در مخازن سه سد طالقان، کرج و ماملو از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 240، 170 و 166 میلیون مترمکعب گزارش شده که به ترتیب 19، 37 و 44 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته افزایش یافته است.

سد لتیان نیز در این مدت روند افزایشی داشته و با حجم مخزن 71 میلیون مترمکعبی، 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته آب ذخیره کرده است؛ حجم آب سد لار نیز در زمان حاضر به حدود 134 میلیون متر معکب رسیده که این سد در زمان مشابه سال گذشته 57 میلیون مترمکعب آب داشت.

حجم برداشت آب از 5 سد تامین کننده آب تهران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 612 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش یافته است.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 955 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.

میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، 690 میلیون مترمکعب بوده است.

بیشترین حجم ورودی آب در سدهای لتیان و ماملو با 270 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته 48 درصد افزایش یافته و کمترین حجم ورودی نیز در سد طالقان با 213 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

وضعیت منابع آبی نشان می دهد که پیکر نحیف منابع آبی دیگر توان برآورده کردن انتظارهای روزافزونی را که گاه با منافع فردی و محلی گره خورده است، ندارد.

از سوی دیگر وزارت نیرو به منظور جلوگیری از قطعی برق مشوق هایی را برای کشاورزان و صنعتگران مشخص کرده و از آنها خواسته تا برای کاهش مصرف برق در تابستان امسال، درصورت تمایل به اداره های برق مراجعه و قراردادی را امضا کنند که هر روز چهار ساعت از ساعت های گرم روز موتور برق خود را خاموش کرده و آب از چاه استخراج نکنند تا در مابقی ساعت ها برقی که برای کشیدن آب از چاه استفاده می کنند، برای شان رایگان حساب شود.

همچنین برای صنایعی که تعطیلات خود را به فصل تابستان منتقل کنند یا تعمیر خود را در این فصل انجام دهند و یا مقداری از بار خود را در پیک مصرف جابه جا کنند یعنی به جای اینکه در وسط روز برق مصرف کنند، نیمه شب این کار را انجام دهند، تخفیف های قابل توجهی را برای برق مصرفی آنان در نظر می گیریم.

این اقدامات در کنار دیگر پروژه ها و طرح هایی که به بهره برداری رسیده و یا در دست اجرا است همه و همه برای رفع نیازهای جامعه می باشد ولی به رغم تمام این تلاشها مهمترین گزینه رعایت الگوی مصرف است چرا که براساس آمارهای جهانی مصرف آب و برق در کشور بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است.
۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۵۴۰