تحقق 70 درصدی درآمدهای نفتی در بودجه 93

تحقق 70 درصدی درآمدهای نفتی در بودجه 93
با وجود کاهش جهانی قیمت نفت از اواسط سال گذشته و افتادن آن در شیب نزولی، عملکرد بودجه نشان می‌دهد که تا پایان 11 ماهه سال 1393 حدود 70 درصد از درآمدهای نفتی محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که در بودجه سال گذشته مجموع منابع دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 79 هزار میلیارد تومان و منابع ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن بر پایه نفت 100 دلار حدود 77 هزار میلیارد تومان تعیین شد، با تغییر و تحولات بازار جهانی و ریزش قیمت نفت از نیمه دوم سال گذشته درآمدهای دولت از این محل تحت تاثیر قرار گرفت.

اگر چه در چندماه ابتدایی سال قبل قیمت نفت به طور متوسط تا 106 دلار یعنی رقمی بالاتر از میزان تعیین شده برای بودجه هم فروش رفت، ولی در نیمه دوم حتی به کمتر از 50 دلار کاهش یافت نرخی که درآمد نفتی فروش رفته بودجه را در مقطعی تا 50 درصد کاهش داد.

با این حال بررسی عملکرد بودجه سال 1393 در پایان بهمن ماه سال گذشته حاکی از آن است که از 79 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در بودجه برای کل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 55 هزار میلیارد تومان به عبارتی بیش از 70 درصد محقق شده است.

همچنین آمار ارائه شده از سوی خزانه نشان می‌دهد که از منابع تعیین شده 77 هزار میلیارد تومانی برای فروش نفت و فرآورده‌های آن حدود 55 هزار میلیارد تومان رقمی بیش از 70 درصد کل فروش رفته است.

این در حالی است که در این دوره میزان منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی به حدود 10 هزار میلیارد تومان و منابع ناشی از فروش داخلی میعانات گازی به 1783 میلیارد تومان رسید.

تحقق 70 درصدی منابع نفتی در عمده ماه‌های سال گذشته در حالی می‌تواند با توجه به کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت در نیمه دوم سال مورد توجه و شاید قابل قبول باشد که به نظر می‌رسد مهمترین دلیل این فروش و درصد تحقق به همان نرخ بالای 100 دلار و حتی 100 دلار قیمت نفت در نیمه اول سال گذشته بر می‌گردد که نرخی بیش از میزان تعیین شده در بودجه است.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۴۱۱