موانع صادرات گاز ایران به عراق چیست؟

موانع صادرات گاز ایران به عراق چیست؟
دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ‌مهمترین موانع صادراتی گاز ایران به عراق را تشریح و عنوان کرد: توسعه و پیشرفت صادرات گاز ایران به عراق به افزایش ظرفیت‌های صادراتی گاز در ایران، ایجاد زیرساخت‌های لازم در عراق و همچنین وضعیت امنیتی در خاک این کشور بستگی دارد.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره مهمترین چالش‌ها و موانع صادرات گاز ایران به عراق گفت: با توجه به نقطه گازگیری، در فصولی که مصرف گاز در کشور بالا می رود ممکن است نتوانیم حجم بالایی گاز به عراق صادر کنیم. مشکل دیگر نیز موانع امنیتی رساندن گاز به نقطه مقصد است چراکه ممکن است هر از چند گاهی در خط لوله انتقال گاز مشکلات امنیتی به وجود بیاید.

 

وی افزود: موضوع مهم دیگر برای صادرات گاز به عراق، قدرت جذب و پخش گاز توسط عراق است، در فاز اول صادرات گاز به عراق قرار است این گاز به مصرف نیروگاه‌های عراق برسد، چرا که برای مصرف گاز شهری باید شبکه گاز رسانی ایجاد شود که در حال حاضر در عراق وجود ندارد.

 

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: به هر حال این اقدام محقق می‌شود اما توسعه و پیشرفت آن به افزایش ظرفیت‌های صادرات گازی در ایران و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در خاک عراق و همچنین وضعیت امنیتی در خاک عراق بستگی دارد.

 

سنجابی شیرازی درباره اینکه چقدر ظرفیت برای صادرات روازنه 30 میلیون متر مکعب گاز به عراق در مراحل بعدی این قرارداد وجود دارد؟گفت: مطمئنا این مقدار می تواند برای ما در دسترس باشد اما واقعیتی را نباید فراموش کرد و آن هم اینکه جمع آوری گازهای سطحی و تزریق آن در شبکه مصرف داخل طی قراردادی از سوی عراقی‌ها به شل واگذار شد. البته این قرارداد هنوز اجرایی نشده است و زمان اجرای آن سال 2017 است برای همین ممکن است اگر در آینده حتی اگر ظرفیت صادرات گاز افزایش یابد اگر شرکت های اروپایی طرف قرارداد عراق به تعهدات شان عمل کنند مصرف گاز در جنوب عراق کاهش یابد.

 

وی افزود:به نظر می ‌رسد ظرفیت این میزان صادرات گاز و حتی بیشترهم وجود دارد، به شرط آنکه میانگین قابل قبولی را در فصول گرم و سرد سال در اختیار عراقی ها بگذاریم.

 

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: اینکه عراقی ها به گاز ایران نیاز دارند و اینکه جمهوری اسلامی ایران هم طبق توافقات فی مابین پذیرفته است بخشی از این نیاز را تامین کند و همچنین احداث خط لوله انتقال گاز، قطعیت دارد؛ بنابراین روی کاغذ شرایط برای صادرات گاز به عراق مهیا شده است و در عالم واقع اگر اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ ندهد حتما با توجه به نیازی که در عراق وجود دارد بخشی از این توافق نامه اجرایی می‌شود که البته به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های انتقال گاز و البته توافقات بعدی که جزیئات آن مشخص خواهد شد، بستگی دارد.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۴۸۵