غولهای نفتی جهان از بازگشت ایران نگرانند

غولهای نفتی جهان از بازگشت ایران نگرانند
پایگاه خبری «اسپوتنیک» طی گزارشی با اشاره به افزایش تولید نفت ایران اعلام کرد که افزایش قابل توجه تولید نفت ایران و چشم‌انداز بازگشت تهران به بازار نفتی جهان نگرانی غول‌های بزرگ نفتی را به شدت برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری فارس، در پی اعلام آمادگی ایران برای افزایش میزان تولید نفت خود تا حد پیش از تحریم‌های بین‌المللی، یک پایگاه خبری طی گزارشی اعلام کرد که افزایش تولید نفت ایران و چشم‌انداز بازگشت تهران به بازار نفتی جهان نگرانی غول‌های نفتی را به شدت برانگیخته است.

پایگاه خبری «اسپوتنیک» طی گزارشی در نسخه فرانسوی‌ زبان خود نوشت: «رکن‌الدین جوادی» معاون وزیر نفت ایران اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد که ایران آماده است سه ماه پس از توافق هسته‌ای صادرات نفت خود را از سر گرفته و میزان آن را به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی ۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

همزمان با این اظهارات بود که آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد که تولید نفت ایران هم‌اکنون به بالاترین زمان خود از زمان اعمال تحریم‌های غربی بر صنعت نفت این کشور رسیده است.

ایران در ماه آوریل ۲۰۱۵ به طور میانگین ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که این بالاترین میزان تولید نفت از زمان آغاز تحریم‌های بین المللی بر صنعت نفت این کشور در ژوئیه سال ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می‌شود.
پس از آن بود که «محسن قمصری» مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که ایران آماده است بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها صادرات نفت خود به اروپا را آغاز کند.

اسپوتنیک در ادامه گزارش خود نوشت: افزایش قابل توجه تولید نفت ایران و چشم‌انداز بازگشت تهران به بازار نفتی جهان نگرانی غول‌های بزرگ نفتی نظیر عربستان سعودی و آمریکا را به شدت برانگیخته است. 

«منوچهر تکین» کارشناس ایرانی نفت و انرژی در لندن معتقد است که عرضه در بازار نفتی جهان امروز از تقاضای واقعی فراتر رفته و این امر باعث سقوط قیمت نفت شده است.

وی می‌گوید: «افزایش اندک ۵ تا ۶ دلاری قیمت نفت نیز مداوم نبوده و تنها یک ماه وجود داشته است. میان تمامی شرکت‌های نفتی و کشورهای صادرکننده نفت نوعی رقابت وجود دارد حتی اعضای اوپک نیز که با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند، در واقع رقیب یکدیگرند و اگر تحریم‌ها لغو شوند، این رقابت به شدت بیشتر خواهد شد.»

اسپوتنیک در پایان گزارش خود نوشت: تحریم‌های نفتی بین‌المللی که در سال ۲۰۱۲ علیه ایران اعمال شد، موجب آن شد که صادرات نفت ایران به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۶ کاهش یابد. این تحریم‌ها سالانه چیزی در حدود ۳۵ تا ۵۰ میلیارد دلار و بنابر اعلام برخی منابع تا ۶۰ میلیارد دلار خسارت به ایران وارد کردند.

پیش از تحریم‌ها کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزانه چیزی در حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کردند. این کشورها تا ۴۰ درصد از نفت ایران را وارد می‌کردند که این رقم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز نفتی اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد و در این میان ایتالیا، اسپانیا و یونان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان نفت بودند و حدود ۶۸ درصد نیاز نفتی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دادند به گونه‌ای که چیزی در حدود ۳۵ درصد سهم نفت ایران در یونان مصرف می‌شد.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۶
تعداد بازدید : ۵۳۳