آیین دانش آموختگی فارغ التحصیلان دانشگاه نفت آبادان برگزار شد

آیین دانش آموختگی فارغ التحصیلان دانشگاه نفت آبادان برگزار شد
معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این آیین گفت:دانشگاه نفت آبادان وفادارترین عناصر صنعت نفت را آموزش داده است و جذب و آموزش نیروی انسانی متخصص به عنوان سرمایه پایدار انسانی نیز از اهداف وزارت نفت در شرایط کنونی تحریم است.

به گزارش پایگاه خبری اپکس به نقل از ایرنا، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این آیین گفت:دانشگاه نفت آبادان وفادارترین عناصر صنعت نفت را آموزش داده است و جذب و آموزش نیروی انسانی متخصص به عنوان سرمایه پایدار انسانی نیز از اهداف وزارت نفت در شرایط کنونی تحریم است.

رکن الدین جوادی باور دانش بومی و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از نیروهای متخصص داخلی را رویکرد وزارت نفت عنوان کرد و اظهار داشت:با وجود محدودیت ها بیشترین توجه در جذب، آموزش، به کارگیری و تداوم آموزش برای نیروهای جوان خانواده وزارت نفت فراهم شده است.

جوادی توسعه پایدار در صنعت نفت را مرهون توجه به نیروهای انسانی بومی، فکر و دانش داخلی دانست و افزود:تلاش می شود که سطح دانشکده نفت را با ارتباط آن با دانشگاه های بین المللی و در مرحله اول دانشگاه های همجوار از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان ارتقاء یابد تا بتوانیم در بازار آنها نقش آفرین باشیم.

دانشگاه نفت آبادان در سال ۱۳۱۸ به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پالایشگاه آبادان مجموعه ای در ابتدا با نام آموزشگاه فنی آبادان در محل فعلی دانشکده نفت آبادان شروع به کار نمود.

در سال ۱۳۳۵ دانشکده فنی آبادان (Abadan Institute of Technology) با برنامه مهندسی عمومی شروع به کار نمود انتخاب دانشجو برای برنامه مهندسی عمومی بعدا متوقف گردید و آخرین دوره در سال ۱۳۴۵ فارغ التحصیل شدند.

مدارک اعطا شده از سوی این مؤسسه در سطح بین المللی پذیرفته و معتبر شناخته می شد و تعدادی از فارغ التحصیلان این مؤسسه برای تکمیل تحصیلات خود راهی دانشگاه های خارج از کشور می شدند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج کارشناسان خارجی از کشور و لزوم گردش و گسترش صنعت نفت و اداره کردن این صنعت عظیم به دست کارشناسان و متخصصان ایرانی و همچنین مسئله بازسازی بخش های مهمی از صنایع نفتی که در طول جنگ تحمیلی صدمه دیده بود، کمبود کادر فنی و متخصصین صنعت نفت را آشکار ساخت.

در این زمان دانشکده مهندسی شیمی و پتروشیمی شهید تندگویان آبادان در محل فعلی دانشکده نفت آبادان طی موافقت نامه شماره ۳۴/۵۷۳۸/۱۷۵۶۴ مورخ ۱۳۶۸/۱۲/۲۴ وزارت فرهنگ و آموزش عالی، اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

این دانشکده که بعدها به دانشکده نفت آبادان(شهید تندگویان)تغییر نام داد به علت قدمت تاریخی و نوع معماری و طراحی آن به عنوان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

در این دانشکده ، رشته های مهندسی نفت اکتشاف(کارشناسی و کارشناسی ارشد)، مهندسی ایمنی – بازرسی فنی(کارشناسی و کارشناسی ارشد)، مهندسی ایمنی – حفاظت ایمنی(کارشناسی و کارشناسی ارشد)و مهندسی شیمی(کارشناسی) تدریس می شود.

در این مراسم سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شوری اسلامی، عزیزالله شهبازی معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان و جمعی از بزرگان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور و اساتید برجسته دانشگاهی حضور داشتند.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۵۵۵