عراق به کمک ایران رمادی را پس می گیرد

عراق به کمک ایران رمادی را پس می گیرد
در حالی که نیروهای تحت حمایت دولت عراق در حال پیشروی به سمت شهر رمادی هستند که هفته پیش به دست داعش افتاد؛ مقامات آمریکایی از نقش مهم ایران در آزاد‌سازی رمادی خبر داده‌‌اند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از پایگاه خبری تیتر نیوز، روزنامه گاردین در گزارشی مدعی شده است که ایران به منظور بازپس‌گیری پالایشگاه مهم عراق، با شماری از نظامیان و انجام عملیات‌های نظامی با سلاح‌های سنگین در جهت حمایت از نیروی زمینی عراق، با گروه داعش وارد جنگی مستقیم شده است.

 به گفته مقام‌های عراقی نیروهای امنیتی این کشور به همراه شبه‌نظامیان شیعه، پیکارجویان داعش را از شهر حصیبه خارج کردند و تلاش‌های آنها به منظور آزادسازی رمادی ادامه دارد.
ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف از روز جمعه بیست و دو حمله هوایی به مواضع نیروهای داعش در عراق انجام داده اند که چهار مورد از این حملات هوایی به بمباران مواضع نیروهای داعش در نزدیکی شهر رمادی اختصاص داشته است.
مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که ایران نقشی مهم و تهاجمی در عملیات بیجی همراه با نیروهای شیعه عراقی، طی روزهای اخیر ایفا کرده است. البته این مقامات حاضر نشده‌اند که نامشان فاش شود و مسئولیت این ادعا را بر عهده گیرند.
یکی از این مقامات مدعی شده است که ایران با فراهم آوردن توپخانه، سیستم راکت 122 م.م و دیگر کمک‌های خود، تلاش می‌کنند تا مقاومت دولت عراق را بالا ببرند.
نقش ایران در عراق ابزاری است برای اوباما که به دنبال موثرترین راه برای مقابله با داعش است. مقامات آمریکایی می‌گویند که هیچ‌گونه مخالفتی با نقش ایران و همکاری آنها با نیروهای شیعه تا زمانی که تحت کنترل دولت عراق باشد، ندارند.
پالایشگاه نفتی بیجی در ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده و تا چندی قبل روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت که معادل نیمی از تولید نفتی عراق بود، در این پالایشگاه فراوری می‌شد. نیروهای گروه داعش نخستین ‌بار در ماه ژوئن سال گذشته به این پالایشگاه حمله‌‌ور شدند و کنترل آن را در اختیار گرفتند.
گفته شده حدود ۳۰۰۰ شبه‌نظامی شیعه برای باز‌پس‌گیری رمادی وارد شهر انبار شده‌اند. روز گذشته صالح مطلق، معاون نخست‌وزیر عراق، ضمن هشدار در این باره که جنگ با داعش دیگر یک "موضوع داخلی" نیست از جامعه بین‌المللی خواست تا در این باره کاری انجام دهد.
پس از تصرف موصل و رقعه، نیروهای داعش یکشنبه گذشته با به دست گرفتن کنترل کامل شهر رمادی مرکز استان الانبارعراق و نیز تصرف شهر پالمیرا در سوریه حرکت خود را به سمت جنوب هموار کردند.
به گزارش سازمان ملل متحد دستم کم پنجاه و پنج هزار نفر از ساکنان شهر رمادی از اواسط ماه مه پس از پیشروی نیروهای داعش از این شهر گریخته و سعی کرده‌اند خود را به بغداد پایتخت این کشور برسانند. معاون نخست‌وزیر عراق روز شنبه خواستار بازگشایی پلی شد که به گفته او برای جلوگیری از فرار هزاران تن از ساکنان شهر رمادی توسط نیروهای عراقی بسته شده بود.
این درحالی است که ارتش عراق روز شنبه از بازپسگیری منطقه حصیبه واقع در هفت کیلومتری شرق رمادی در جریان نخستین ضد حمله پس از سقوط این شهر در هفدهم مه خبر داده است.
در سوریه بیش از نیمی از اراضی این کشور تحت کنترل نیروهای داعش درآمده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به سرنوشت هزاران تن از ساکنان رمادی که پس از تصرف این شهر توسط داعش در آنجا مانده اند و نیز از احتمال تخریب اماکن تاریخی و باستانی این شهر کهن به شدت ابراز نگرانی کرده است.
۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۵۳۵