نقشه راه توسعه میدان اهواز تا ٣ ماه آینده تکمیل می شود

نقشه راه توسعه میدان اهواز تا ٣ ماه آینده تکمیل می شود
رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدانهای پژوهشگاه صنعت نفت از پیشرفت ٦٠ درصدی تدوین نقشه راه توسعه پژوهش محور سومین میدان بزرگ نفتی دنیا (اهواز) خبر داد و اظهار کرد: این نقشه راه تا سه ماه آینده تکمیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، محمد کرامتی با بیان این که نخستین نقشه راه توسعه پژوهش محور میدان اهواز در حال تدوین است، گفت: چالشهای محوری میدان اهواز مصوب شده اند و این چالشها در نقشه راه توسعه فناورانه میدان اهواز در حال مکان یابی است.

  • رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدانها با اشاره به این که مدیریت مخزن حداقل ده ساله و از زمان اکتشاف تا ترک مخزن است، اظهار کرد: گام نخست این قرارداد ده ساله دیده شده است اما به یقین این فرآیند تا پایان عمر مخزن باید ادامه پیدا کند.

    وی با اشاره به این که محورهای نقشه راه میدان اهواز در سه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده اند، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری مجری، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کارفرما، شرکت ملی نفت، این نقشه راه را که مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی، پژوهشی، مدل سازی، ارائه راهکارهای فناورانه و استفاده از فناوریهای نو و شناخته شده جهانی در میدان اهواز است را عملیاتی می کند.

    کرامتی با اشاره به این که این نقشه راه حدود ٦٠ درصد پیشرفت داشته و حداکثر تا ٣ ماه دیگر تکمیل می شود، تصریح کرد: پس از تکمیل نقشه راه، توسعه میدان بر مبنای نقشه راه تدوین شده ادامه داده می شود.

    وی با اشاره به این که پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدانها از ضرورتهای شرکت ملی نفت در بخش بالادست است، گفت: مطالعه مخازن در پژوهشگاه صنعت نفت از سال ٧٩ شروع شده است و نخستین مطالعه این پژوهشکده، مطالعه میدان آزادگان در همان سال بود و پس از آن مطالعه سه میدان بزرگ مارون، بی بی حکیمه و اهواز را آغاز کرد که تاکنون حدود ٢٠ میدان را در کارنامه مطالعاتی و پژوهشی خود دارد.

    رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدانها با اشاره به تجربیات و تخصص پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: واگذاری مطالعه تعدادی از میدانها برای ازدیاد برداشت به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، استراتژی بسیار درست وزارت نفت است.

    کرامتی با اشاره به این که برای هر میدان باید نقشه راه توسعه تدوین شود، افزود: این نقشه راه باید مبتنی بر محورهای اساسی مطالعات پایه ای، مدلسازی، ساخت پایلوت و بکارگیری فناوریهای نو باشد.

    وی با اشاره به این که در مطالعات پایه ای، سرشت و رفتار مخزن و مکانیزمهای حاکم بر مخزن از سوی مراکز تحقیقاتی به طور عمیق مطالعه می شوند، گفت: در شبیه سازی رفتار مخزن ابتدا تطابق تاریخچه ای انجام می شود، اما برای پایین آوردن قطعی نبودن این مدلها در دنیا، اطلاعات آزمایشگاهی را نیز با نتایج چک و ارزیابی می کنند.

    کرامتی ادامه داد: با توجه به این که توسعه میدانها یک فرآیند طولانی مدت، پژوهشی و علمی محور و از همه مهمتر هزینه بردار است بنابراین برای پایین آوردن عدم قطعیت، سناریوهای مطالعه شده را ابتدا در پایلوت و در بخش انتخاب شده از میدان انجام می دهند.

    افزایش ضریب بازیافت میدان، به کارگیری و توسعه فناوریهای نوین، مدیریت بهینه مخازن، کاهش هزینه های توسعه ای و عملیاتی و شناخت هرچه کامل تر رفتار پیچیده و سازوکارهای حاکم بر مخازن کربناته و ماسه سنگی این میدان از نتایج فنی و اقتصادی اجرای این طرح مهم ملی است.

    یادآور می شود، براساس سیاستها و اولویتهای وزارت نفت، توسعه پژوهش محور میدانها به مراکز تحقیقاتی – پژوهشی واگذار شده است که پژوهشگاه صنعت نفت مسئولیت دو میدان فوق عظیم اهواز و یادآوران را برعهده دارد.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۱
تعداد بازدید : ۳۹۲