فاز نخست میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران وارد مدار تولید می شود

فاز نخست میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران وارد مدار تولید می شود
مدیرعامل شرکت نفت وگاز اروندان از در مدار تولید قرار گرفتن فازهای نخست طرح آزادگان شمالی و یادآوران خبرداد و افزود: ظرفیت تولید فاز نخست این میدانها در مجموع ١٧٠ هزار بشکه در روز است.
سلطان کمالی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به تحقق صددرصدی برنامه‌های تولید تکلیفی شرکت نفت و گاز اروندان در سال ٩٣، گفت: امسال ردیف نخست طرح بهره‌برداری و نمکزدایی غرب کارون با ظرفیت فرآورش ٥٥ هزار بشکه در روز، راه‌اندازی می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت وگاز اروندان، این کارخانه وظیفه فرآورش نفت تولیدی مرحله زودهنگام از میدانهای مشترک با عراق را بر عهده دارد. 

وی افزود: همچنین امسال تصفیه خانه‌های آبی که آب مورد نیاز تاسیسات، شرب و مصارف عمومی غرب کارون را تامین می‌کند وارد مدار تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این‌که پیگیر انجام بخشی از توسعه مخازن خود با سرمایه‌های بخش خصوصی هستیم، افزود:‌ در این میان فاز سوم میدان دارخوین در اولویت قرار دارد که در صورت تامین سرمایه این پروژه امسال اجرایی می شود. 

کمالی تصریح کرد: توسعه فاز سوم میدان دارخوین در انتظار تامین سرمایه برای انجام فعالیتهای اجرایی به منظور افزایش تولید نفت خام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از در مدار تولید قرار گرفتن فاز نخست طرح آزادگان شمالی و فاز اول طرح یادآوران در سال ٩٤ خبرداد و افزود: ظرفیت تولید فاز نخست این میدانها در مجموع  ١٧٠ هزار بشکه در روز است.

میدان آزادگان در جنوب غربی ایران، در ٨٠ کیلومتری غرب اهواز و در نزدیکی شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. نخستین چاه اکتشافی در گستره این میدان نفتی در سال ١٣٥٥ حفر شد. مجموعه مخازن عظیم این میدان با حفر دومین چاه در سال ١٣٧٨ کشف شد. تا کنون چهار لایه تولیدی شامل سروک، کژدمی، گلدوان و فهلیان در میدان آزادگان شناسایی شده‌اند. مدیریت راهبردی این میدان در بهمن ماه سال ٩٠ به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شد 

میدان یادآوران در مجاورت مرز ایران و عراق در ٧٠ کیلومتری شمال آبادان و ٦٠ کیلو متری جنوب غربی اهواز قرار دارد. نفت تولیدی از لایه‌های سروک، کژدمی (بورگان)، گدوان و فهلیان خواهدبود. این میدان متشکل از دو میدان کوشک و حسینیه است که به ترتیب درسالهای ١٣٧٩ و ١٣٨١ کشف شدند و پس از اثبات پیوستگی این دو میدان، یادآوران نامیده شد.

به گزارش شانا، شرکت نفت وگاز اروندان جوان‌ترین شرکت نفتی ایران است که تولید و توسعه ١٣ میدان نفتی را برعهده دارد. مجموعه‌ای که با توجه به دارا بودن این تعداد میدان نفتی مسئولیت تولید ١٠ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال به روش طبیعی و با فشار اولیه مخزن را در برنامه‌های خود دارد و در افق ١٤٠٤، تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت را هدفگذاری کرده است.

آزادگان، دارخوین، یادآوران، سوسنگرد، اروند، جفیر، بند کرخه، سهراب، امید، مشتاق، خرمشهر، یاران و سپهر میدانهای تحت پوشش شرکت نفت و گاز اروندان است که با تحقق کامل برنامه‌های توسعه‌ای از این میدانها و دستیابی به تولید برنامه‌ریزی شده از آنها شاهد افزایش ظرفیت تولید نفت در کشور خواهیم بود. 

۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۴۶۰