ایران گلوگاه حمل ونقل انرژی جهان است

ایران گلوگاه حمل ونقل انرژی جهان است
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ایران گلوگاه حمل ونقل انرژی جهان است.

به گزارش خبرنگار شانا، امیردریادار حبیب الله سیاری، امروز ( دوشنبه، چهارم خردادماه) در بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی با اشاره به این که ٩٠ درصد صادرات و ٨٥ درصد واردات هم اکنون از طریق دریا انجام می شود، گفت: ایران هم اکنون با ١٢ همسایه خود که حدود ٨٠ درصد مرزهای آن را شامل می شود، مرز دریایی دارد.

وی با بیان این که موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی سواحل، وسعت دریایی سرزمینی، جمعیت کشور در سواحل و ویژگی مردم مولفه های اقتدار دریایی یک کشور است افزود: حلقه اتصال این موارد نگاه دولتمردان و سیاستگذاران کشور به حوزه دریاست که خوشبختانه موضعگیریهای مثبتی را در این زمینه شاهد هستیم. 

 فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که تسلط بر آبها و دور کردن مردم از سواحل سیاست استعماری است تصریح کرد: مهمترین ساحل کشورما که سواحل مکران است، تنها ٤٥٠ هزار نفر جمعیت دارد. 

سیاری با اشاره به سرمایه گذاریهای چین در جهت توسعه بندر گوآدر پاکستان و ایجاد کریدور شمال - جنوب خواستار تسریع در برنامه های توسعه ای بندر چابهار و ایجاد راه آهن شرق کشور شد و اظهار کرد: به دلیل ناامنی در برخی مناطق کشورهای افغانستان و پاکستان بندر چابهار و مسیر ایران، دارای مزیت بالایی برای ایجاد کریدور شمال حنوب است. 

۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۵۷۳