انرژی تجدیدپذیر، 18 درصد کل انرژی مورد استفاده جهان را تشکیل می دهد

انرژی تجدیدپذیر، 18 درصد کل انرژی مورد استفاده جهان را تشکیل می دهد
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه مه خود اعلام کرد، سهم انرژی های تجدیدپذیر از کل انرژی مصرفی جهان از 17.8 درصد در سال 2010 به 18.1 درصد در سال 2012 افزایش یافته است.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، بنابه اعلام آژانس یادشده، پیشرفت های زیادی که در زمینه دسترسی به انرژی های جدید حاصل شده موجب افزایش کارایی انرژی و انرژی های تجدیدپذیر شده، اما دستاوردهای بسیار بیشتری برای دستیابی به انرژی پایدار برای همه اهداف در سال 2030 مورد نیاز است. 

بنابه اعلام آژانس بین المللی انرژی، نرخ رشد انرژی های تجدیدپذیر باید تقریبا دو برابر شود تا هدف مورد نظر این آژانس در سال 2030 محقق گردد. 

آژانس بین المللی انرژی تا سال 2030 سه هدف اصلی را دنبال می کند. اطمینان از دسترسی جهانی به خدمات انرژی مدرن، دو برابر کردن نرخ رشد کارایی انرژی در جهان و دو برابر کردن سهم انرژی های تجدید پذیر از سبد انرژی جهان، سه هدف اصلی آژانس بین المللی انرژی تا سال 2030 است.

براساس برآورد برنامه چارچوب پیگیری جهانی (جی.تی.اف) تا سال 2012، 85 درصد جمعیت جهان به برق دسترسی پیدا کرده اند.

چارچوب پیگیری جهانی، برنامه ای است که به رهبری آژانس بین المللی انرژی و بانک جهانی اجرا می شود و اطلاعات مربوط به چگونگی دستیابی به 3 هدف یاد شده در جهان را به روز رسانی می کند.

همچنین براساس این برنامه، برآورد می شود، پیشرفت در بهبود دسترسی به امکانات پخت و پز پاک به طور نسبی کندتر شده است. بیش از 40 درصد جمعیت جهان هنوز برای پخت و پز از سوخت های فسیلی استفاده می کنند که با هدف دسترسی جهانی به امکانات پخت و پز مدرن در سال 2030 فاصله بسیار زیادی دارد.

شاخص شدت انرژی اولیه یا شاخص جهانی کارایی انرژی در طول سال های 2010 تا 2012 بیش از 1.7 درصد در سال کاهش یافته که نرخ رشد آن تقریبا یک درصد از نرخ رشد هدف کمتر است.
۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۴۷۰