لغو کامل تحریم‌ها در حوالی آذر درصورت توافق در تیرماه

لغو کامل تحریم‌ها در حوالی آذر درصورت توافق در تیرماه
معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با بیان این‌که پس از توافق احتمالی 10 تیرماه، در حوالی آذرماه می‌توانیم منتظر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی باشیم، گفت: چنانچه تحریم‌ها لغو شود ایران به مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی دنیا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایسنا، امیرحسین زمانی‌نیا از مذاکراتی با نمایندگان کشور‌های آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هند، کره، چین، مالزی، برزیل و ونزوئلا طی چهار ماه گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: این مذاکرات در زمینه‌ی چگونگی سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران پس از تحریم‌ها بوده است.

زمانی‌نیا تاکید کرد: برنامه وزارت نفت سرمایه‌گذاری نزدیک به 200 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی طی شش سال و این رقم در شرایط جهانی برای شرکت‌های بزرگ بسیار جذاب است.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با اشاره به وضعیت فعلی مذاکرات گفت: آنچه در لوزان اتفاق افتاد این بود که برای مشکلاتی که به نظر در چهار الی پنج سال آینده غیرقابل حل بودند راه‌حل پیدا شد و نظر طرف مذاکرات نسبت به ایران تغییر کرد.

وی با اشاره به این‌که بنا شد ایران به صورت بومی غنی‌سازی را انجام دهد و بتواند تحقیق و توسعه را روی سانترفیوژهای نسل جدید انجام دهد، خاطر نشان کرد: 20 صفحه از توافقات بعد از لوزان نوشته شده اما با اختلافاتی که وجود دارد هنوز 30 درصد جای بحث وجود دارد.

به گفته او چهار ضمیمه باید نوشته شود که به دلیل این‌که جزییات بسیاری دارد مشکل است اما تا دهم تیرماه امکان دستیابی به توافق وجود دارد.

۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۴۰۸