مشاجره بر سر مذاکره

مشاجره بر سر مذاکره
حضور دیروز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در مجلس و حاشیه های آن سوژه اصلی خبری و تحلیلی روزنامه های امروز ایران را به خود اختصاص داد.
  به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 4 خرداد 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



***«کوچک» در مقابل «ظريف»

دیروز محمدجواد ظریف، مهمان مجلسی ها بود. ولی انگار برخی از آن ها رسم مهمان نوازی را خوب بجای نیاوردند. ظریف و تنی دیگر از اعضای تیم گفتگوی هسته یی، دیروز برای پاسخگویی به نگرانی های نمایندگان، به مجلس رفتند. نگرانی و دلواپسی یی که با فریاد بلند «مهدی کوچک زاده» نماینده ی وابسته به طیف پایداری بر سر ظریف ابراز شد.

این اعتراض و عکس منتشر شده از آن بازتاب بسیاری در روزنامه ها داشت. روزنامه ی «ابتکار» در گزارش خود در این خصوص نوشت: در حالی که لاریجانی مشغول ارائه گزارشی از نشست غیرعلنی مجلس بود، برخی نمایندگان مجلس که به دلواپسی مشهورند، هم نظر با وی به نظر نمی آمدند. دیروز در حالی فریادهای کوچک زاده در ابتدای نشست علنی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که وی ادعا می کند شروع کننده فریادها خود شخص وزیر امور خارجه بوده است.

ابتکار که سرمقاله ی خود به قلم «شایان ربیعی» را نیز به این موضوع اختصاص داد، با اشاره به روزهای پر افت و خیز ظریف نوشت: محمد جواد ظریف صبح دیروز در مجلس بود و شب گذشته اش در کنسرت موسیقی آهنگسازان برای بزرگداشت هوشنگ کامکار! صبح و شبی که برای مرد اول دیپلماسی ایران تفاوتشان از آسمان تا زمین بود. هرچه آن شب ظریف با نوازش نت های موسیقی آرام گرفت، صبح فردایش با داد و هوار تعدادی از نمایندگان تندرو و مخالف مذاکرات هسته ای مواجه شد.

به نوشته ی ربیعی، پر واضح و بدیهی است که این گونه مواجهه با تیم پنج، شش نفره ظریف که یک تنه با همه توان دیپلماتیک شش کشور بزرگ و اثرگذار جهان در مدتی نزدیک به دو سال مذاکره می کنند و باید تمام هم وغمشان را در این باره به کار بگیرند، بسیار آشوب زا و علیه امنیت ملی است و با قاطعیت باید با آن برخورد کرد!

روزنامه ی اقتصادی «تعادل» نیز در گزارشی با عنوان «تنش زایی دوباره کوچک زاده و رسایی» نوشت: نشست علنی مجلس با محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی پس از 2 ساعت به پایان رسید و نخستین صحنه یی که خبرنگاران در بدو ورود به صحن مشاهده کردند، فریادهای کوجک زاده بر سر وزیر امور خارجه بود.

تعادل در ادامه در گفتگو با «بهروز نعمتی» سخنگوی هیات رییسه ی مجلس از قول او نوشت: به جرات می توان گفت مجلس به عنوان دستگاه ناظر باید از همه امور اطلاع داشته باشد و نمایندگان نباید احساسی عمل کنند.

نعمتی با اشاره به تنش های ایجاد شده و نگرانی برخی نمایندگان از اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکایی گفت: ما قول می دهیم که از دستاوردهای هسته یی بخوبی دفاع کنیم.

روزنامه ی «جهان صنعت» هم در گزارش خود از قول کوچک زاده، گفتگو با ظریف را آرام و البته چالشی عنوان کرد و نوشت: اصولا فضای گفت وگو، بلند صحبت کردن بود، نه دعوایی بود و نه کسی به کسی فحش داد. گفت وگوی من با آقای ظریف آرام البته چالشی بود و محتوای آن، این بود که گفتم شما با این رویه تان به حرف آقا توجه نمی کنید و موجب خدشه در وحدت جامعه می شوید و خودتان فرمودید که داعش در منطقه چه می کند و کشورهای منطقه خیلی با ما بد هستند و در این شرایط به وحدت احتیاج داریم و جز مسیر آقا نمی شود.

به گزارش جهان صنعت، کوچک زاده مدعی است که ظریف ابتدا بر سر او فریاد کشیده و رسانه ها به این قضیه توجهی ندارند.

«آرمان» نیز در گزارش خود به کشیده شدن این مشاجره به شبکه ی اجتماعی «اینستاگرام» اشاره کرد و نوشت: اختلافات دلواپسان با تیم مذاکرات هسته ای و در سطح کلان با دولت، به مجلس و بگومگوی صحن علنی ختم نشد و به فضای مجازی نیز راه پیدا کرد. رسایی در وبلاگش نوشت و کوچک زاده در اینستاگرام حکایت دیروز را قلمی کرد.

به گزارش آرمان، کوچک زاده در بخشی از توضیح های ارایه شده در این شبکه نوشت: آیا زمان آن نرسیده تا پرده از واقعیت ها برداریم و مردم را امین تر از غربی ها بدانیم؟ در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور آقایان ظریف و عراقچی برای تشریح روند مذاکرات برگزار شد، باز شاهد حاشیه سازی دوستانی بودیم که میانه ای با واقعیت ندارند و درحالی که در پایان جلسه، نمایندگان ملت برای توضیحات بیشتر با آقای ظریف صحبت می کردند، اما متاسفانه آقای وزیر با صدای بلند و لحنی تند شروع به توجیه کارهای خود کرد.

«اعتماد» نیز در گزارش صفحه ی نخست خود با عنوان «غیر علنی در پارلمان، علنی در اینستاگرام» در خوص کشیده شدن این حاشیه ها به فضای مجازی نوشت: شاید این دیگر عادت ظریف و تیمش شده که از مجلس که بیرون می آیند خبرگزاری ها را رصد کنند که چه چیزی از آنچه گفتند منعکس شده است. آنچه که به نقل از عباس عراقچی دیروز در رسانه ها آمد اما گویا آنقدر او را متعجب کرد که صفحه اینستاگرامش را برای بیان گلایه اش از برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها انتخاب کرد.

اعتماد ادامه داد: نچه دیروز عراقچی از بازرسی از مراکز هسته ای به نمایندگان گفته بود با آنچه از جواد کریمی قدوسی، نماینده منتقد تیم هسته ای به خبرگزاری فارس منتقل شده بود آنقدر تفاوت داشت که در کسری از زمان از سوی وزارت خارجه تکذیب شد. با این حال عباس عراقچی در صفحه اینستاگرامش به این موضوع واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود تصویری از «فارس ٢٤» که ضمیمه خبرگزاری فارس است منتشر کرده که در آن عکس او دیده می شود و بالای آن نوشته شده است: بازرسی از مراکز نظامی را پذیرفته ایم. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در شرح این عکس نوشت: جز آنکه آقای کریمی قدوسی و خبرگزاری فارس را به خداوند بزرگ واگذار نمود چه می توان کرد؟



***باز هم پارازیت

معضل پارازیت ها و زیان های فراوان آن ها برای مردم پایتخت مدت ها است که مطرح است و حتی از سطح پزشکان و کارشناسان به مسوولان رسیده است. سخنان اخیر «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت محیط زیست که پیشتر نیز در این خصوص هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بود، امروز در روزنامه ها بازتاب یافت.

روزنامه ی «ابرار» در این خصوص نوشت: ﻣﻌـﺎون رﻳﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮر و رﻳـﻴـﺲ ﺳـﺎزﻣﺎن ﺣﻔـﺎﻇـﺖ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﭘﻴـﮕـﻴـﺮی دوﻟﺖ ﻳـﺎزدﻫﻢ درﺑﺎره ﺑﺤﺚ ﻧﻈـﺎرت ﺑﺮ ﭘـﺎرازﻳﺖ ﻫﺎ، اﺑﻬﺎﻣـﺎت ﻣـﻮﺟـﻮد در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ را ﻳﻜﻰ از ﻣﻮاﻧﻊ ﻧﻈﺎرت و ﭘﺎﻳﺶ اﻣﻮاج ﺑﻴﺎن ﻛﺮد.

به گزارش ابراز، ابتکار ضمن اشاره به اینکه دولت و محیط زیست در ورود ﺑﻪ ﺑﺤـﺚ آﺛـﺎر زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻰ اﻣﻮاج، اﻗﺪاﻣﺎﺗﻰ را ﺑﺮای ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی در ﺑﺤﺚ ﻧﻈـﺎرت اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫند ﮔﻔﺖ: اﻳﻦ دوﻟﺖ از اﺑﺘﺪای روی ﻛﺎر آﻣﺪن ﺑﻪ اﻳـﻦ ﻣـﻮﺿﻮع ﺗـﻮﺟﻪ داﺷـﺘـﻪ و ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻣـﻨـﻈـﻮر در وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨـﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﻛﺎرﮔﺮوﻫﻰ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷـﺪ و ﻃﻰ ﺑـﺮرﺳﻰ ﻫﺎ و ﺟﻠﺴﺎﺗﻰ ﻳﻚ ﻣﺘـﻦ ﻣـﺸـﺘـﺮک ﺗﻬﻴﻪ ﺷـﺪه اﺳﺖ. وی اﻓـﺰود: اﻳﻦ ﻛـﻪ ﻣـﻮﺿـﻮع را ﺑﻪ ﺗﺸـﻮﻳـﺶ اذﻫـﺎن ﻋﻤـﻮﻣﻰ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻴـﻢ ﻓـﺎﻳـﺪه ای ﻧـﺪارد، اﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣـﻮﺿـﻮع ﭘﻴﮕﻴﺮی ﺷﻮد و دوﻟﺖ ﻳﺎزدﻫﻢ ﻧﻴﺰ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﻔﺎف ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺑﺎﺷﺪ و ﻳﺎ آﻧﻜﻪ اﻋﻼم ﻛﻨﺪ از ﺣﻴﻄﻪ ﻧﻈﺎرت دوﻟﺖ ﺧﺎرج ﻛﺮده اﻧﺪ و اﺧﺘﻴﺎراﺗﻰ ﻧﺪارد. اﺑﺘﻜﺎر ﺑﺎ ﺑﻴﺎن اﻳﻨﻜﻪ ﻗﻄـﻌـﺎ ﺳـﺎزﻣﺎن ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﻴـﻂ زﻳﺴﺖ ﭘﻴﮕﻴﺮ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

به گزارش ابرار، به رقم تشکیل کمیته یی خاص در خصوص بررسی مساله ی پارازیت و اعداد و ارقام مربوط به آن، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻋـﺪم ﻗﻄﻌﻴﺖ و ﻧﺎﻣﺸﺨﺺ ﺑﻮدن ﺗﻌﺪاد ﻣﺮاﻛﺰ و ﻣﺤﻞ ﻫﺎ ﻧﻤﻰ ﺗﻮان اﻋﺪاد و رﻗﻢ را ﺑﺎ ﻗﻄﻌﻴﺖ اﻋﻼم ﻛﺮد.

روزنامه ی «افکار» نیز از قول رییس سازمان حفاظت محیط زیست نوشت: این که موضوع را به تشویش اذهان عمومی تبدیل کنیم فایده ای ندارد، اما باید موضوع پیگیری شود و دولت یازدهم نیز در این زمینه باید شفاف پاسخگو باشد و یا آنکه اعلام کند از حیطه نظارت دولت خارج کرده اند و اختیاراتی ندارد.

«اقتصاد پویا» نیز با اشاره به سحنان ابتکار مبنی بر اینکه قطعا سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر این موضوع خواهد بود، به نقل از او، وزارتخانه های ارتباطات و وزارت بهداشت را یکی از مسوولان معضل پارازیت عنوان کرد.

روزنامه ی «شهروند» نیز امروز با تهیه ی گزارشی اختصاصی، به مساله ی پارازیت و اینکه نتایج بررسی کمیته ی ویژه ی پارازیت به علت نامشخص بودن تعداد مراکز و محل های ارسال پارازیت، هیچ گاه اعلام نشد پرداخت.

شهروند نوشت: برخی از پزشکان از تاثیرات امواج پارازیتی بر ایجاد ناباروری می گفتند و برخی دیگر از اختلالاتی که بر سلامتی انسان ها ازجمله بی حالی، سردرد و ... داشتند. حتی برخی از افزایش سقط جنین به دلیل تأثیر پارازیت ها حکایت می کردند. این اظهارنظرها و نگرانی ها، پرونده ای را در دولت هشتم باز کرد که در سه دولتی که پس از آن روی کار آمدند هم باز بود اما هیچ گاه پاسخی روشن و شفاف برای آن پیدا نشد.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه وجود نگرانی در خصوص تاثیرات پارازیت بر سلامت، باعث تشکیل کارگروهی در دولت یازدهم برای بررسی تاثیرات این امواج نگران کننده شد نوشت: اما هیچ گاه نتایج بررسی های این کارگروه هم اعلام نشد تا حداقل پرونده پارازیت ها چیزی جز ابراز نگرانی های کارشناسی در حوزه های سلامت و محیط زیست، گزارشی رسمی و قابل استناد در خود ببیند.

نکته ی جالب اینکه به گزارش شهروند، تا کنون گزارش دقیق و کارشناسی شده یی مبنی بر خطرآفرین بودن پارازیت ها به مجلس ارایه نشده است.

این روزنامه در گفتگو با «محمدحسین قربانی» سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از قول او نوشت: پرونده پارازیت ها که دیگر دفن شده است و خبری از آن نیست. در این باره جلسات متعددی با سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات برگزار کردیم اما تا به امروز در هیچ یک از جلسات، گزارشی درباره تبعات سوء این پارازیت ها دریافت نکرده ایم.



***توکلی محکوم شد

پرونده ی «احمد توکلی» نماینده ی مردم تهران و مدیر مسوول پایگاه خبری «الف» که چندی پیش بدلیل شکایت عده یی از مدیران و نزدیکان دولت سابق به دادگاه فراخوانده شد، در دادگاه مجرم شناخته شد.

به گزارش روزنامه ی «ایران»، هیأت منصفه مطبوعات پس از حدود دو ساعت جلسه مشورتی درخصوص پرونده مدیرمسئول سایت «الف»، احمد توکلی را در رابطه با اتهام توهین به مسئولان و قوه قضائیه مجرم شناخت.

بنابر این گزارش، اعضای هیات منصفه پس از آخرین دفاع مدیر سایت «الف» برای جلسه ی مشورتی به اتاق شور دادگاه رفتند و پس از بررسی شکایت های مطروحه، نامبرده را درخصوص توهین به دستگاه قضایی با اکثریت آرا مجرم اما مستحق تخفیف دانستند.

ایران در گفتگو با «علی اکبر کساییان» دبیر هیات منصفه ی دادگاه مطبوعات نوشت: آقای توکلی بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد ولی درخصوص توهین به مسئولان عالی نظام، با اکثریت آرا مجرم دانسته شد. او درخصوص توهین به نمایندگان مجلس و نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

به گزارش ایران این در حالی است که احمد توکلی در پایان جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: مطمئنم که تبرئه می شوم، خوشبختانه شاکی خصوصی ندارم و همه آنها ازجمله سعید مرتضوی، محمود احمدی نژاد، بقایی، علی اکبر جوانفکر، سیدرضا صالحی امیری و مشایی رضایت دادند و در حال حاضر منتظر رأی دادستانی هستیم.

روزنامه ی «آفتاب یزد» نیز در این خصوص نوشت: احمد توکلی پیش از برگزاری این دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: ما برای اصلاح قانون مشکلی نداریم، بلکه بیشترین مسئله در فضای روحی است که به وجود آمده و باعث برخورد سخت گیرانه با جرائم رسانه ای می شود.

به گزارش آفتاب یزد او در پایان دادگاه خود نیز گفت: خوشبختانه شاکی خصوصی نداشتم و همه آنها رضایت دادند و در حال حاضر منتظر رای دادستانی هستیم. آنها صحبت های من را شنیدند و هیئت منصفه نیز به صورت عادی جلسه می گذارد تا ببیند مستحق تبرئه هستم یا خیر. وی در پاسخ به این سوال که چه نوع کامنت هایی را در سایت خود منتشر می کنید؟ گفت: من فقط کامنت هایی را که بی ادبی باشد حذف می کنم.

روزنامه ی «شرق» نیز در این ارتباط نوشت: در ابتدای جلسه دادگاه، دوباره عناوین اتهامی توکلی توسط نماینده دادستان قرائت شد، سپس این نماینده اصولگرای مجلس و مدیرمسئول سایت «الف»، با تأکید بر آزادی رسانه ها و حق آزادی پس از بیان، به دفاع از حق اعتراض و انتقاد مردم به مسئولان (با مصداق کامنت های منتشر شده در سایت «الف») پرداخت. وکیل مدافع احمد توکلی هم در سخنانی، ضمن دفاع از موکل خود و نیز عذرخواهی شخصی از برخی بی انصافی های صورت گرفته در کامنت های منتشرشده در سایت «الف»، ایراداتی حقوقی به سخنان مدعی العموم وارد کرد.

البته به گزارش شرق، «صالحی امیری» به عنوان یکی از شاکیان پرونده، در پی دریافت نامه ی عذرخواهی توکلی، شکایت خود را پس گرفت.

شرق در ادامه به اظهارات توکلی در دادگاه اشاره کرد و افزود: احمد توکلی در بخشی از دفاعیات خود در صحن دادگاه گفت: «من از آزادی دفاع می کنم، من دفاع می کنم از اینکه گفته می شود صداوسیما حق را ناحق می کند، من دفاع می کنم از اینکه گفته می شود مسئولی دختر کودن خود را یک روزه سرکار می برد؛ مردم جوان شان را نداده اند که اگر کسی گفت رئیس قوه قضائیه صلاحیت علمی ندارد، محاکمه اش کنیم، البته این نظر غلطی است، اما به هر روی اظهارِ نظر است. مردم اظهارِ نظر کرده اند و جواب می خواهند، قوه سخنگو دارد و باید جواب مردم را بدهد. من دفاع می کنم از اینکه گفته می شود در کشور همه احکام خدا اجرا نمی شود. بسیاری از کامنت ها از سرِ درد است. مطالعات اقتصاد سیاسی نشان می دهد، هرچه رسانه آزادتر باشد، فساد کمتر است. همه با تقوا نیستند که از خدا بترسند، بسیاری هستند که از رسانه ها می ترسند».



***بنزین آزاد شد!

امروز و با انتشار رسمی خبر آزاد شدن بنزین و رسیدن قیمت آن به 1000 تومان، بسیاری از روزنامه ها به این موضوع پرداختند.

به گزارش روزنامه ی «خراسان»، سهمیه بنزین 700 تومانی دیگر واریز نمی شود و بنزین معمولی با قیمت 1000 تومان تک نرخی شد، قیمت هر لیتر گازوئیل نیز 300 تومان شد.

این روزنامه به نقل از «عباس کاظمی» رییس شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام این خبر افزود: در جلسه برگزار شده در مورد تعیین تکلیف قیمت بنزین تصمیم گرفته شد که بنزین با نرخ 1000 تومان تک نرخی شود. او با بیان اینکه دارندگان سهمیه بنزین 700 تومانی که در ماه های پیشین واریز شده می توانند سهمیه خود را تا شهریورماه مصرف کنند گفت: طبق تصمیم گرفته شده از پایان شهریور به بعد سهمیه های بنزین 700 تومانی فاقد اعتبار خواهد بود. وی با بیان این که قیمت بنزین سوپر 1200 تومان تعیین شده است قیمت هر لیتر گازوییل را 300 تومان اعلام کرد.

خراسان همچنین به انتشار یادداشتی از سوی «شانا»( خبرگزاری روابط عمومی وزارت نفت) که در آن ضمن اشاره به هزینه تمام شده 2500 تومانی هر لیتر بنزین و در نتیجه دفاع از تک نرخی شدن آن، از عدم واریز سهمیه ی خرداد بدون اطلاع قبلی انتقاد شده بود نوشت: در حالی شانا از هزینه تمام شده 2500 تومانی هر لیتر بنزین می گوید که قیمت فوب خلیج فارس هم اکنون حدود 1710 تومان به ازای هر لیتر است که طبق قانون هدفمندی قیمت بنزین باید به 90 درصد این مقدار یعنی 1540 تومان برسد. در این شرایط به نظر می رسد در یادداشت فوق هزینه تمام شده 2500 تومانی مربوط به پالایشگاه هایی است که با مشکلات بهره وری پایین و تکنولوژی قدیمی مواجهند. چرا که به نظر نمی رسد هزینه انتقال و عرضه بنزین به ازای هر لیتر 800 تومان باشد.

«مردم سالاری» نیز با انتقاد از عدم اطلاع رسانی در خصو حذف سهمیه ی سوخت نوشت: با توجه به اینکه مردم انتظار این را داشتند که سهمیه 60 لیتری آنها مطابق ماه های گذشته واریز شود اما با وجود عدم شارژ سهمیه سوخت، اکثر مردم با شوک فراوان مواجه شدند به طوری که این موضوع مشکلاتی برای مردم ازجمله جایگاهداران عرضه سوخت ایجاد کرد. بعد از پیگیری ها، دلیل واریز نشدن سهمیه سوخت در کارت ها ناشی از عدم اطلاع رسانی از سوی مسئولان بود به طوری که با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که بنزین تک نرخی در جلسه هیات دولت به تصویب رسیده بود بدون اینکه به مسئولان اجرایی اطلاع رسانی شود.

حذف بنزین، امروز سوژه ی گزارش صفحه ی نخست روزنامه ی «وطن امروز» نیز بود. این روزنامه ی منتقد سیاست های دولت در این خصوص نوشت: دولت یازدهم باز هم مردم را غافلگیر کرد تا سهمیه بنزین را حذف و گازوئیل را گران کند. بعد از اینکه مسؤولان دولت یازدهم بی سر و صدا و بدون اطلاع رسانی شفاف، یارانه نقدی گروهی از مردم را قطع کردند، تصمیم گرفتند باز هم مردم را در جریان تصمیمات مهم اقتصادی نگذارند و با قطع یکباره و بدون اطلاع سهمیه بنزین، آنها را سورپرایز کنند! جالب اینکه دولت تا 3 روز پس از آغاز خرداد ماه و روزی که باید کارت های سوخت شارژ می شدند نیز دست از پنهان کاری بر نداشت و بدون دلیل و علت خاصی از اطلاع رسانی شفاف در زمینه سهمیه بندی بنزین خودداری کرد اما در آخرین ساعات دیروز سرانجام تصمیمات جدید رسانه ای و اعلام شد.

یکی از پرسش هایی که بعد از خبر حذف سهمیه ی بنزین مطرح شد سرنوشت کارت های سوخت بود. وطن امروز در گفتگو با «ناصر رییسی فر» رییس کانون کارفرمایان جایگاه داران سوخت کشور در این خو نوشت: ا توجه به اینکه هزینه های زیادی برای این کارت ها صورت گرفته است و آمار مصرف بنزین و تعداد خودروها از طریق این کارت ها مشخص می شود بعید می دانم در مدت زمان کوتاه این کارت ها از رده خارج شود.

شرق نیز در خصوص حاشیه های ایجاد شده در پی حذف بنزین 700 تومانی نوشت: حال که چند روز از واریزنشدن سهمیه بنزین خردادماه در کارت های سوخت خودروهای شخصی می گذرد، خبرهایی مبنی بر اعتراض های مردمی و مدارای جایگاه داران با آنها در ساعت صفر نخستین روز خردادماه به گوش می رسد. از طرفی شواهد، نشان از صف های طولانی در جایگاه های توزیع بنزین در سراسر کشور دارد؛ امری که سبب شد مردم زمان زیادی را در صف ها برای این موضوع و پرس وجو درباره اینکه چه اتفاقی افتاده است، بگذرانند. این ناهماهنگی میان دولتمردان و مجریان این امر در جایگاه ها سبب شد سؤالات فراوانی درباره این مسئله از مسئولان پرسیده شود.

انتقاد از اقدام دولت در حذف یارانه ی سوخت در برخی روزنامه ها در حالی است که «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحلیلی به دفاع از این اقدام پرداخت. به نوشته ی دنیای اقتصاد، همزمان با تک نرخی شدن بنزین در ایران صندوق بین المللی پول و اکونومیست در تحلیل هایی به تبعات پرداخت یارانه انرژی پرداخته اند. نتایج به دست آمده از این تحلیل ها نشان می دهد پرداخت یارانه انرژی سه پیامد منفی به همراه دارد. نخستین پیامد سرکوب رشد اقتصادی است. دومین پیامد این است که یارانه انرژی بیش از آنکه برای اقشار متوسط و کم درآمد مفید باشد به طبقه ثروتمند جامعه کمک می کند. سومین پیامد منفی یارانه انرژی هزینه هایی است که برای محیط زیست و سلامت به همراه دارد. این هزینه ها شامل افزایش تنگی نفس و مرگ و میر نوزادان نارس به دلیل کیفیت پایین هوا، تاثیر درازمدت گرمایش کره زمین و اثرات جوی نامساعد می شود.

تعیین تکلیف واگذاری سرخابی ها، هشدار فرمانده ی ارتش در خو آمادگی تسلیحاتی داعش برای نزدیک شدن به مرزهای ایران، سخنان «حسن روحانی» رییس جمهوری در هشتمین کنگره علمی تجلیل از ایثارگران و اعطای جایزه ی بخش نوعی نگاه جشنواره ی فیلم «کن» به فیلم ایرانی «ناهید» از دیگر محورهای روزنامه ها بود.
۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۵۲۹