افزایش ۵۰تومانی قیمت گازوئیل مشکل قاچاق را حل نمی‌کند

افزایش ۵۰تومانی قیمت گازوئیل مشکل قاچاق را حل نمی‌کند
رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران با اعلام اینکه افزایش قیمت گازوئیل مشکل قاچاق را حل نمی کند، گفت: آزاد سازی قیمت بنزین اقدام بسیار خوبی بود اگر چه قیمت های جدید با قیمت بازار آزاد فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری در دومین نشست هیات نمایندگان دور هشتم اتاق بازرگانی،صنایع و معادن کشاورزی تهران افزود: دولت در تصمیم اخیر خود برای قیمت حامل های انرژی قیمت گازوئیل را از لیتری 250 تومان به لیتری 300 تومان افزایش داد ولی مشکل قاچاق 7 تا 10 میلیون لیتری گازوئیل با این افزایش 50 تومانی حل نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تصویب قانون رفع موانع رقابت پذیر در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به دولت گفت: این قانون می تواند در بهبود فضای کسب و کار در کشور و همچنین ارتقاء رتبه کسب و کار ایران موثر باشد.

انتقاد از شگردهای جدید بانکها برای دور زدن نرخ های شورای پول واعتبار

رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی گفت : با تصویب نرخ سود جدید برای سپرده ها و تسهیلات بانکها ، اتفاقی که افتاد این است که چون عرضه و تقاضا متعادل نیست ، کسانی می توانند از این تشکیلات استفاده کنند  که با بانک ها رابطه داشته باشند.

مسعود خوانساری افزود : شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های یکساله را برای بانک ها 20 درصد تعیین کرد در حالیکه بانکها یک روز هم آن را اجرا نکردند و بلافاصله برای سپرده های روزشمار سود 19.7 درصد را اعلام کردند و یا برای عقود مبادله ای که 20 یا 21 درصد بر اساس اعلام آنها باید باشد بانک ها با شگردهای جدید به گونه ای عمل کردند که می گویند برای تمدید تسهیلات 12 درصد را سپرده کنید .

وی اضافه کرد : این اقدامات که به اسم حمایت از تولید و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید انجام شده بود هیچ تاثیری برای بنگاه ها نداشت و فقط کسانی که ارتباط با بانک ها دارند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند .

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت : با توجه به کاهش قیمت نفت و رشد هزینه های  دولت دستیابی به رشد اقتصادی  3.6 درصدی در سال  94 برای دولت مشکل خواهد بود .

خوانساری افزود : پایه تولید در پایان اسفند با 14 درصد افزایش به 131 هزار میلیارد تومان و ضریب فزاینده با 15.4 درصد رشد به عدد 6 رسید در حالیکه  در کشورهای پیشرفته عدد ضریب فزاینده بالای 10 است و می تواند به گردش پولی و مالی کشور کمک کند .

وی ادامه داد : امیدواریم با جلوگیری از افزایش بدهی های دولت و همچنین بدهی بانک ها به بانک مرکزی شاهدافزایش پایه پولی نباشیم .

خوانساری گفت: درآمدهای مالیاتی در دوره گذشته اگر چه چشمگیر بود اما با اینکه در اقتصاد ما رکود حاکم است مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافت و تا زمانی که شفافیت درعملکرد بنگاه ها حاکم نشود هر قدر مالیات ها و مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد بنگاههایی که شفاف کار می کنند متضرر می شوند .

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود : بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی سهم بازار پول در تامین منابع مالی کشور  89.2 درصد ، سهم بازار سرمایه  7.6درصد و سهم سرمایه گذاری خارجی  3.2 درصد است.

خوانساری گفت : نکته مهم دیگر در اقتصاد کشور رشد قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری و نبود نظارت کافی بانک مرکزی بر بانک ها و این گونه موسسات مالی و اعتباری است و دخالت دستوری در امور مالی موجب بروز مشکلات زیادی ایجاد شده است.

۵ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۴۵۸