هشدار اقتصاددانان اروپایی درباره تهدید بیکاری در حوزه یورو

هشدار اقتصاددانان اروپایی درباره تهدید بیکاری در حوزه یورو
اقتصاددانان در جریان کنفرانسی که از سوی بانک مرکزی اروپا تشکیل شد هشدار دادند، نرخ های بالا و غیریکدست بیکاری در کشورهای اروپایی در دراز مدت، تهدیدی جدی برای سلامت اقتصاد این حوزه به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دیلی تلگراف، در عین حال این اقتصاد دانان و مسئولان بانک های کشورهای اروپایی راهکار خاصی برای برون رفت از این وضعیت ارائه ندادند.
سمینار بانک مرکزی اروپا، که در شهر ساحلی سینترای پرتغال برگزار شد، پذیرای مقاماتی از بانک های مرکزی کشورهای اروپایی، آمریکا و آسیا و اقتصاد دانان بود که دور هم جمع شده بودند تا ریشه های نرخ بالای بیکاری و نرخ تورم پایین در اروپا را بررسی کنند.
شرکت کنندگان در این سمینار به شرح و بسط مفهوم اقتصادی «هیسترسیس» پرداختند که به معنی کاهش تولید اقتصادی ناشی از رشد ضعیف است که منجر به بروز بیکاری بلندمدت می شود. اما راه کارهای مواجهه با چنین وضعیت هایی بر عهده مقامات اتخاذ کننده سیاست های پولی است و نه بانک های مرکزی. در این نشست، نمایندگانی از وزارتخانه های دارایی و صاحبان بنگاه های اقتصادی حضور نداشتند.
اما ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در این نشست گفت، ساکت ماندن بانک های مرکزی به خصوص در 19 کشور حوزه یورو که از آلمان قدرتمند گرفته تا یونان گرفتار بحران مالی هر کدام در آن سیاست های مالی خود را دارند، اما دارای یک واحد پولی مشترک و سیاست پولی واحدی هستند، ریسک بسیار بالایی دارد.
وی افزود: «در یک اتحادیه پولی، نمی توان شاهد افزایش واگرایی های ساختاری بین کشورها بود... این روند به سمت انفجار پیش می رود. بنابراین این واگرایی موجودیت اتحادیه پولی را به خطر می اندازد.»
حوزه یورو، دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از امریکا به شمار می رود. اما حوزه یورو در طی سال های اخیر به عنوانی یکی از مشکل دار ترین بخش های اقتصاد جهانی مطرح بوده و پس از بحران مالی سال 2009، گرفتار نرخ بیکاری دو رقمی شده است. روند ترمیم اقتصادی در حوزه یورو شروع شده، اما آسیب وارده منجر به ایجاد شکافی عظیم در زمینه بیکاری در کل حوزه یورو شده گشته است.
۵ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۴۱۹