اهمیت ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان

اهمیت ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان
سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ، گفت: اگر ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان را روی غلتک بیندازیم ، هم صنعت نفت و هم دانشگاهها رشد قابل توجهی خواهند داشت.

ابراهیم طالقانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که نقطه عطف کار در سال ٩٤ تعامل با دانشگاهها و استفاده از آنها برای افزایش دانش و فناوریهای جدید صنعت نفت است، گفت: تعدادی از دانشگاهها مشاور فنی ما در میدانهایی خاص و مهم شده اند در حالی که در گذشته چنین تعاملی میان دانشگاه و صنعت نفت وجود نداشت و تنها با تهیه MDP کار را پیش می بردیم و مشاوری برای فناوری در میدان نداشتیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این اقدام زمینه ساز حرکتها و تعامل بیشتر باشد و افزود: امیدواریم بزودی تعداد میدانهایی که توسعه فناورانه آنها به  دانشگاهها واگذار شده است، به یکصد میدان برسد.

وی با اشاره به اجرایی شدن قرارداد با ٩ دانشگاه و و مرکز تحقیقاتی ، گفت: با این اقدام مسیر برای تجاری سازی بسیاری از پژوهشها و فناوریها باز می شود. به عبارتی با اجرای فعالیتهای علمی و اجرایی  شدن آنها بازار عرضه آنها هم به وجود می آید و می توان امیدوار بود که سهم قابل توجهی از بازار را در دست داشته باشیم.

طالقانی با اشاره به حمایت وزارت نفت از شرکتهای دانش بنیان ، گفت: قراردادهای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی با شرکتهای دانش بنیان منعقد می شود اما شروطی را در این میان قرار داده ایم و حتما یک شرکت باید مصرف کننده محصول آنها باشد. با این حمایتها شرکتهای دانش بنیان انگیزه پیدا می کنند و درحال حاضر شاهد قراردادهای همکاری میان بخشهای مختلف نظیر پژوهشگاه صنعت نفت با این شرکتهای دانش بنیان هستیم.

سرپرست مدیریت پژوهش شرکت ملی نفت ایران، با تاکید بر این که مرجع صدور گواهی برای شرکتهای دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری است ، گفت: تاکنون شرکتهایی در گروههای شیمی ، مکانیک و ابزار دقیق و برق و ... تشکیل شده است و ما همه شرکتها را برای اخذ گواهی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترغیب می کنیم و در مکانیزمهای حقوقی کار و روند قراردادها هم کمکهایی داریم.

وی تاکید کرد که اگر موضوع ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان را روی غلتک بیندازیم ، هم صنعت نفت و هم دانشگاهها رشد قابل توجهی خواهند داشت.

۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۴۱۱