بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی پایان یافت

بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی پایان یافت
بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی امروز (سه شنبه، پنجم خردادماه) با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور در روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه ١٣٩٤در مجموعه فرهنگی، آموزشی و ورزشی نفت محمودآباد با شعار «برنامه های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا» به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران و تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور با حضور و مشارکت همه ارگانهای دولتی، خصوصی و تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی کشور برگزار شد.

 شرکت کنندگان در همایش با الهام از شعار «همدلی و همزبانی، دولت و ملت» در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی کشور بویژه در شرایط بسیار حساس مذاکره با کشورهای گروه ١+٥ به منظور تحقق عینی اهداف و منافع ملی کشور ابعاد مختلف شعار همایش را در چهارچوب نشستهای تخصصی بررسی کردند و نتایج حاصل را در قالب بندهای بیانیه این همایش به شرح زیر تدوین و تأکید کردند:

١- ارگانهای دریایی با توجه به ظرفیتها و قابلیتهای بسیار ارزشمند در حوزه دریا بر شناسایی و فعال سازی وتوانمندسازی این ظرفیتها با به کارگیری رویکردها و پیاده سازی سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.

٢- ارگانهای دریایی کشور با عنایت به سواحل طولانی و آبهای تحت حاکمیت در شمال و جنوب کشور و با تأکید بر لزوم جایگاه شایسته دریا در برنامه های توسعه کشور و ضرورت تغییر نگرش راهبردی کشور از خشکی به دریا (توسعه دریا محور) به منظور سرعت بخشیدن به تحقق چشم انداز ١٤٠٤ بر توجه جدی به موضوع توسعه دریایی با قراردادن احکام تکلیفی و حمایتی لازم در این خصوص در برنامه ششم توسعه کشور تاکید کردند.

٣- ضمن استقبال از پیش نویس تهیه شده سند جامع توسعه دریایی کشور در افق چشم انداز ١٤٠٤، ارگانهای دریایی خواستار تسریع در تصویب این سند از مراجع ذیربط شدند.

٤-ضمن تاکید بر ضرورت حذف همه تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی علیه بخشهای مختلف حمل و نقل دریایی کشور بویژه ناوگان تجاری همه شرکتهای مرتبط با حوزه دریا بویژه شرکتهای کشتیرانی تعهد کردند تا آمادگیهای لازم را برای بازگشت و حضور مقتدرانه به بازارهای بین المللی در شرایط پس از تحریم را فراهم آورند.

٥- برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حفظ و ارتقای ظرفیتهای به وجود آمده در کشور و همچنین استفاده از حداکثر توان داخلی، ارگانهای دریای کشور از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کردند با همکاری دو موسسه رده بندی ایرانی موجود و دیگر ارگانهای دریایی کشور و به منظور ارتقاء موسسه های رده بندی ایرانی در سطح بین المللی، طرح تشکیل موسسه رده بندی واحد ایرانی با استانداردهای جهانی بویژه IMO ، را تدوین و اجرایی کند. در این راستا با توجه به نقش بسیار موثر بیمه متقابل دریایی (P&I club)، از مراجع ذیربط درخواست می شود تا شرایط لازم را برای برخورداری این کلوپ از معافیت مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده فراهم آورند.

٦- با توجه به الزامهای توسعه دریا محور و ضرورت بسط و اشاعه فرهنگ دریایی دربین اقشار و آحاد مختلف جامعه، بر راه اندازی دوباره کمیته اشاعه فرهنگ دریایی از سوی دبیرخانه دائمی هماهنگی ارگانهای دریایی و با حضور نمایندگان ارگانهای دریایی و صاحب نظران حوزه تاکید شد و مقرر شد هزینه های مترتب بر برنامه های مصوب این کمیته از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان شیلات ایران با همراهی دیگر ارگانهای دریایی تامین شود.

٧- با توجه به نقش کلیدی سرمایه های انسانی متخصص در ارتقای کیفیت حمل و نقل دریایی و تامین ایمنی و همچنین به منظور خودکفایی و ایجاد شرایط مناسب تامین نیروی انسانی دریانورد داخلی مورد نیاز بخشهای مختلف حمل و نقل دریایی و بویژه ناوگان دریایی تجاری کشور ارگانهای دریایی کشور خواستار برنامه ریزی لازم برای آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص (با اولویت سطح کارشناسی) توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس برنامه های اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی (سازمان بنادر و دریانوردی) شدند.

٨- با عنایت به ظرفیتهای موجود در ماده ٩ قانون قبلی نظام وظیفه مبنی بر جذب و به کارگیری فارغ التحصیلان مراکز آموزشی دریانوردی به جای دوره خدمت وظیفه، درخصوص جذب فارغ التحصیلان رشته های دریانوردی در بخش های مختلف دریایی کشور، ارگانهای دریایی از طرح مطرح شده در مجلس محترم شورای اسلامی در این زمینه حمایت کرده و از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارد با رای خود این قانون را دوباره احیا کنند. در این رابطه همچنین ارگانهای دریایی خواستار معافیت کلیه دریانوردان از پرداخت مالیات بر حقوق بوده و از مراجع ذیربط خواستار تصویب قوانین مورد نیاز در این ارتباط شدند.

٩- به منظور حفظ و نگهداری محیط زیست دریایی ارگانهای دریایی کشور ضمن اعلام تعهد خویش از کلیه دستگاههای اجرایی در حوزه دریا اعم از وزارت نفت سازمان مناطق آزاد و تجاری کشور، درخواست کردند برابر اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و طرح های ملی و استانی مقابله با آلودگی نفتی، نسبت به تامین و استقرار تجهیزات جلوگیری و مقابله با آلودگی نفتی در بنادر و تاسیسات دریایی خود اقدام کنند.

١٠- ارگانهای دریایی کشور ضمن تاکید بر اهمیت بهره گیری از سیستم جامع بندری (PCS) از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کردند تا با همکاری و هماهنگی همه ارگانهای مرتبط، در اجرا و پیاده سازی گذرگاه ارتباطی مشتریان در کلیه بنادر بازرگانی کشور تسریع کند.

١١- در راستای توسعه، ارتقاء و توانمندسازی ناوگان صیادی کشور سازمان شیلات ایران با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و ارگانهای مرتبط برنامه راهبردی توسعه صید فراساحل با اتکا به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را تهیه و به تصویب مراجع ذیربط خواهد رساند.

١٢- با توجه به ظرفیتهای گردشگری و مسافرتهای دریایی در سواحل کشور، ارگانهای دریایی از سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی درخواست کردند با همکاری دیگر ارگانهای مرتبط اقدامهای لازم را به منظور توسعه این صنعت در کشور به کار گیرند.

١٣- به منظور تسهیل و تسریع در تردد دریانوردان، مسافرین و گردشگران دریایی، ارگانهای دریایی با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی همکاری لازم را با پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا به عمل خواهند آورد، دراین رابطه پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تمهیدات لازم را فراهم خواهد آورد.

١٤-  با عنایت به توان بالای علمی محققان و دانشگاههای کشور در حوزه های مختلف دریایی، از ارگانهای دریایی کشور درخواست می شود همکاری و حمایتهای جدی لازم را از دانشگاهها، مراکز و انجمنهای علمی فعال در کشور به عمل آورند در این رابطه ارگانهای دریایی کشور از مشارکت نمایندگان مراکز و انجمنهای یادشده در کمیته ها و شوراهای علمی، برنامه ریزی و سیاستگذاری دعوت خواهند کرد.

١٥- با توجه به نقش مؤثر و عملکرد ناوگان ملی در دوران دفاع مقدس و تحریم های استکبار جهانی ارگانهای دریایی خواستار استمرار حمایت و استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی به منظور توسعه ناوگان ملی دریایی شدند. همسو با تأکید بر اهمیت توسعه خدمات پشتیبانی از ناوگان ملی از مراجع ذیربط درخواست می شود تمهیدات لازم را با لحاظ کردن عرف بین المللی برای انجام تعمیرات در کارگاههای کشتی سازی داخلی به عمل آورند. 

۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۷۳۶