هدررفت سالانه 350 میلیون مترمکعب آب در سیستان وبلوچستان

هدررفت سالانه 350 میلیون مترمکعب آب در سیستان وبلوچستان
فرماندار نیکشهر گفت: سالانه 350 میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگیهای اندک در حوضه های آبریز شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان بدون استفاده راهی دریا می شود.
صاحب گل صالحی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرستان نیکشهر به دلیل کوهستانی بودن 17 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که می توان بهترین سدهای بتونی را برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه مطالعه و احداث کرد.

وی اظهار داشت: هم اینک کمتر از20 درصد روان آبها توسط 500 سازه کوچک آبخیزداری و یک سد مخزنی خیرآباد با ظرفیت 27 میلیون مترمکعب کنترل و بقیه با بر جا گذاشتن خسارت و تخریب اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه ها به دریا می ریزند.

وی ادامه داد: در زمان اوج خشکسالی سازه های آبخیزداری با بودجه خشکسالی احداث شد ولی اکنون بیش از 80 درصد آنها از 20 تا 100 درصد تخریب شده اند و متولی برای ترمیم و بازسازی ندارند.

وی افزود: در برخی رودخانه ها مانند تنگ سرحه، شگیم، زاران بالادست روستای گریب آباد، گرگان، شیرآباد، شالمار، برمک، هبودان، مگستان کور، نگار، ملوران، بنت، نکهچ، شهریانچ و جسیس با آورد آب زیاد می توان بیش از یک سد مطالعه و اجرا کرد. 

وی گفت: مطالعه و احداث سد مخزنی و تغذیه ای بهترین راه برای توسعه کشاورزی و دامداری و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت روستائیان است.

فرماندار نیکشهر افزود: انتظار می رود با همت و تلاش مسوولان استانی و کشوری در سالجاری کار مطالعه تعدادی از رودخانه های مهم این شهرستان آغاز شود تا حرکتی برای سد سازی در این منطقه آغاز شود.

صالحی افزود: احداث سد در حوزه شهرستان نیکشهر سبب می شود سایر شهرستانهای همجوار مانند کنارک و قصرقند نیز از منفعت آنها بهره مند شوند. 

وی گفت: احداث سد علاوه بر ذخیره و تامین آب آشامیدنی و کشاورزی و تغذیه سفره های آب زیر زمینی از تخریب 90 درصد اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه ها و سکونت گاههای روستایی جلوگیری می کند.

شهرستان نیکشهر 395 روستا، 11 دهستان، چهار بخش و 134 هزار نفر جمعیت دارد و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۴۶۱