نگاه ایران به امنیت انرژی جهان سیاسی نیست

نگاه ایران به امنیت انرژی جهان سیاسی نیست
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با این که ایران در مرکز بیضی انرژی جهان قرار دارد از این مزیت برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سایت خبری شانا با بیان این که ٧١ درصد ذخایر نفت و ٦٥ درصد ذخایرگاز جهان در بیضی استراتژیک انرژی قرار دارد که ایران در مرکز این بیضی قرار گرفته است، درباره این که آیا ایران از این مزیت برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کند، گفت: شما مثبت فکر کنید؛ توانمندی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران آنقدر بالاست که می تواند امنیت منطقه و امنیت انرژی را تامین کند.

وی با بیان این که مرکز بیضی انرژی جهان بودن فرصتی بزرگ برای ایران است تا با تکیه بر آن، پیشرفت و توسعه "دریامحور" داشته باشد، تصریح کرد: کشورهایی مثل چین، هند، ژاپن و اروپاییها سوخت مورد نیازشان را از این محور تامین می کنند بنابراین باید تلاش شود از مزیت قرار گرفتن در گلوگاه انرژی جهان بخوبی استفاده کنیم.

به گزارش شانا، بیضی استراتژیک انرژی منطقه‌ای ژئوپلیتیکی شامل ایران و کل خلیج‏ فارس در مرکز؛ شیخ‎نشین‏های عربی در جنوب؛ بخشهایی از عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان در غرب و شمال غربی؛ مجموعه‎ دریای‎خزر و بخشهایی از جنوب روسیه و قسمتهایی از سرزمین قزاقستان در شمال و بخشهایی‎ از ازبکستان در شمال شرق آن تعریف شده است. بیش از هفتاد درصد از ذخایر اثبات شده‎ نفت و بیش از ٦٥ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان در این منطقه قرار دارد. قُطر بزرگ این منطقه‎ بیضی شکل، امتداد همان محوری است که دریای‎خزر را به خلیج‏ فارس متّصل می‎کند و در ایران قرار دارد. ارتباط میان دو کانون ژئوپلیتیک و انرژی جهان یعنی خلیج‏ فارس و حوزه‌ دریای‎خزر از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. 

۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۴۴۴