هورالعظیم متوقف،پلمپ یا هیچکدام است؟

هورالعظیم متوقف،پلمپ یا هیچکدام است؟
تعطیلی شرکت نفتی یاران برای خودش داستانی شده است یک روز می گویند تعطیل شد و با خبرش عکس یادگاری می گیرند و یک روز دیگر می گویند کدام تعطیلی؟!
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از اقتصاد آنلاین، قصه از آنجا شروع شد که استاندار خوزستان  با خبرنگاران سوار بر ون  راهی هور شد تا از نزدیک ثروت عظیمی که این روزها به منشا ریزگردها تبدیل شده است را زیارت کند.
مقتدایی پس از بازگشت از هور در جلسه کارگروه حفاظت از تالاب‌ها در هویزه  با گله کردن از وزارت نفت گفت:شرکت های نفتی چنانچه اقدامات و وظایف خود را در قبال محیط زیست انجام ندهند بی‌تعارف اقدامات و فعالیت‌هایشان را متوقف می کنیم.
وی ادامه داد:بعد از پایان مهلت یک ماهه از تردد خودروهای آنان درمنطقه و فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهیم کرد.
لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به نقش مخرب وزارت نفت در هورالعظیم تاکید کرد:اجرای طرح های وسیع ملی مانند میادین نفتی در این تالاب تخریب های زیادی بویژه به دلیل جاده سازی و آتش سوزی ایجاد کرده است.
همچنین فرماندار هویزه در این رابطه می گوید شرکت نفت بخشی از هورالعظیم را برای فعالیت های خود آسفالت کرده است.
چند روز بعد خبر توقف استخراج نفت در هورالعظیم به دستور استاندار خوزستان با آب و تاب بسیاری در رسانه های محلی منتشر شد تا آنجا که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از نامه مدیرعامل شرکت ملی نفت به رئیس سازمان محیط زیست به دلیل توقف فعالیت توسعه‌ای در میدان یارانه شمالی خبر داد و گفت: از این موضوع به سادگی نخواهیم گذشت.
عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در گفتگو با رهیاب در خصوص  پلمب کردن شرکت نفتی در هورالعظیم گفت:قاطعیت را نشان دادیم ما به حرفی که می زنیم عمل می کنیم.
وی افزود:هرکس می خواهد در هور کار کند باید حقوق مردم را رعایت کندکه محیط زیست ،بخشی از این حق است.
اما این بار نوبت عالی پور _مقام ارشد نفتی جنوب_ بود تا رسما تمام این اخبار را تکذیب کند  این مقام مسئول در گفتگو با اهواز نوین اظهار داشت:آقای استاندار نیز این مساله را تکذیب کرده است ،آقای لاهیجان زاده (مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان)نیز چنین نظری ندارند.
وی همچنین به پلمپ نشدن ماشین آلات پیمانکار پروژه اشاره و بر ادامه فعالیت آن تاکید کرد و گفت: شرکت یاران شمال با رعایت مسائل زیست محیطی کار خود را انجام می دهد.
اما سریال تایید و تکذیب ها به اینجا هم ختم نشد چرا که این بار سیاحی معاون استاندار خوزستان در یک مصاحبه خبری گفت:در حال حاضرنیروی انتظامی ماشین آلات شرکت”یاران شمال” زیر نظر مجموعه نفت را متوقف کرده است طبیعتا توقف در یک قسمت کار ،کل پروژه را دچار خلل می کند.

اینکه بالاخره قصه به کجا ختم شد هنوز ابهامات زیادی وجود دارد  چرا که دیروز خبیر معاون سیاسی اجتماعی استاندار هم گفت:آن شرکت تعطیل نشده است. خبیر ادامه داد:بخش هایی از کار شرکت که در مناطقی بود که از لحاظ زیست محیطی مشکل داشت لذا  تاکید شد تا سریعتر ایراداتی را که محیط زیست نسبت به این فعالیت ها دارد برطرف کنند تا کار بتواند ادامه داشته باشد.

۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۵۶۴