هند قیمت ریل راه‌آهن صادراتی به ایران را ۷.۳ درصد کاهش داد

هند قیمت ریل راه‌آهن صادراتی به ایران را ۷.۳ درصد کاهش داد
شرکت هندی سیل در پی تهدید ایران برای توقف خرید ریل از این شرکت قیمت فروش ریل راه آهن به ایران را ۷.۳ درصد کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از  پایگاه خبری فایننشال اکسپرس، پس از آنکه ایران تهدید کرد به صورت یکجانبه از قرارداد خرید ریل راه آهن از هند خارج می شود، شرکت سیل ناگزیر شده قیمت قراردادی ریل های راه آهنی را که قرار است به این کشور صادر شود، 7.3 درصد کاهش دهد.

بر اساس قرارداد اولیه، شرکت سیل از صدور 100 هزار تن ریل راه آهن به ایران 580 کرور روپیه منتفع می شد، اما این رقم اکنون 42.5 کرور روپیه کمتر شده است.

منابع مطلع هندی گفتند، هرچند شرکت سیل ابتدا در مورد مذاکره مجدد در مورد قرارداد بی میل بود، اما پس از آنکه هیئت اعزامی ایران به هند در اوایل ماه جاری از موضع خود کوتاه نیامد، مجبور به این کار شد. بر اساس قیمت تجدیدنظر شده، سیل هر تن ریل راه آهن را به قیمت 53750 روپیه  به ایران خواهد فروخت، در حالی که قبلا این رقم 58 هزار روپیه بود.

هیئت ایرانی بر کاهش قیمت اصرار کرده، زیرا به دلیل کاهش بیش از  20 درصدی ارزش یورو در مقابل دلار در طی 6 ماه گذشته و کاهش قیمت بین المللی فولاد، «قادر بوده تا این ریل ها را با قیمت پایین تری از ترکیه و اروپا خریداری کند.»

هیئت ایرانی همچنین به جیندال استیل اند پاور،  شرکت هندی تولید کننده ریل که قرارداد مشابهی با آن امضا کرده نیز گفته که تمایل دارد در مورد قرارداد منعقده مجددا مذاکره نماید. از این رو اگر شرکت سیل قیمت را کاهش ندهد، قرارداد لغو خواهد شد.

بر اساس قراردادی که سال گذشته توسط شرکت استیت تریدینگ (اس تی سی) به عنوان صادر کننده و شرکت سیل به عنوان تولید کننده منعقد شد، 100 هزار تن ریل راه آهن به ایران صادر خواهد شد.

در ماه مارس، شرکت راه آهن ایران طی نامه ای به شرکت اس تی سی اعلام کرد که قصد مذاکره مجدد در مورد قیمت قرارداد را دارد، زیرا قیمت جهانی فولاد کاهش یافته و ایران قادر است به قیمتی پایین تر این ریل ها را از شرکتی دیگر خریداری کند.

۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۵۰۱