آمریکا و اروپا به دنبال واردات نفت و گاز از ایران

آمریکا و اروپا به دنبال واردات نفت و گاز از ایران
گزارشی که دولت روسیه از چشم‌انداز بخش انرژی بین سال‌های 2016 تا 2018 منتشر کرده، نوشته است برداشته شدن تحریم‌های ایران نشانگر تلاش آمریکا و اروپا برای یافتن جایگزینی برای نفت و گاز روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری فارس، دولت روسیه می‌گوید چشم‌انداز پایان تحریم‌های ایران، نگرانی بازارهای بین‌المللی انرژی از وضعیت تأمین نفت و گاز را کاهش داده است.

در ماه‌های گذشته تحریم بخش انرژی روسیه، اوضاع نابسامان در عراق، سوریه و لیبی موجب شده تا بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به وضعیت بازار انرژی ابراز نگرانی کنند.

با این حال، در گزارشی که وزارت توسعه اقتصادی روسیه منتشر کرده، پیش‌بینی شده است که آمریکا و کشورهای اروپایی با توجه به احتمال برداشته شدن تحریم‌های بخش انرژی ایران به واسطه توافق هسته‌ای، تلاش خواهند کرد تا گاز مورد نیاز خود را از منبعی به جز روسیه تأمین کنند.

به نوشته پایگاه خبری «اسپوتنیک»، در بخشی از گزارش پیش‌بینی اقتصاد کلان 2016-2018 روسیه آمده است: «نگرانی بازار از اختلال در تحویل (انرژی) از عراق و سوریه کاهش یافته است. این به واسطه احتمال کاهش تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه ایران است، که نشانگر تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای یافتن جایگزینی برای منافع نفت و گازی است که از روسیه می‌گذرد.»

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، این اتحادیه بیش از یک سوم گاز مورد نیاز خود را از روسیه تأمین می‌کند. با این حال، تحریم‌هایی که در یک سال گذشته به واسطه بحران اوکراین علیه مسکو وضع شده، موجب شده تا بروکسل به دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای انرژی روسیه باشند.

۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۴۱۴