واشنگتن‌تایمز: نفت تنها مزیت تجاری ایران نیست

واشنگتن‌تایمز: نفت تنها مزیت تجاری ایران نیست
شماری از کشورها -از جمله برخی از متحدان اصلی ایالات متحده در مذاکرات- در حال آماده شدن جهت آغاز روابط بین المللی و معاملات تجاری با ایران پس از برداشته شدن تحریم ها علیه تهران هستند.واشنگتن تایمز در گزارشی پیرامون ورود ایران به بازار تجارت‌های

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، واشنگتن تایمز در گزارشی پیرامون ورود ایران به بازار تجارت‌های بین المللی می نویسد: اخیرا مدیران نفتی ایتالیا جهت معاملات نفتی با ایران از تهران دیدن کردند، کشاورزان و شیلات فرانسوی جهت تبادلات تکنیکی با همتایان ایرانی خود گفتگو می‌‌کنند، پاکستان در حال راه اندازی خطوط بزرگ انتقال نفت از طریق ایران است آنهم در حالیکه رقیب آنها هندوستان در حال آغاز مذاکراتش با ایران در خصوص راه اندازی یک بندر مهم  در خلیج عمان جهت انتقال کالاهای هندی از طریق کشتی به افغانستان است.
این درحالیست که مقامات آمریکایی بارها و بارها اخطار داده اند که هنوز مذاکرات به نتایج قطعی نرسیده است و چانه زنی های سختی تا پیش از 30 ژوئن و پایان مهلت مذاکرات هسته ای در پیش است با این حال شماری از کشورها -از جمله برخی از متحدان اصلی ایالات متحده در مذاکرات- در حال آماده شدن جهت آغاز روابط بین المللی و معاملات تجاری با ایران پس از برداشته شدن تحریم ها علیه تهران هستند.
واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد: از خصوصیات ویژه نفت ایران آسان بودن آن برای دسترسی و ارزان بودن آن در استخراج است لیکن نفت تنها مزیت تجاری ایران نیست!
روسیه که با فروش موشک های دفاعی به ایران مدتی پس از توافق هسته ای اولیه در ماه آوریل خشم آمریکایی ها را برانگیخت این هفته اعلام کرد که معاملات آنها با ایران جهت صادرات لبنیات و طیور از ایران به روسیه آغاز گشته است، این در حالی است که پس از حمله روس ها به اوکراین صادرات لبنیات و گوشت و ماهی از غرب به این کشور ممنوع شده است.
واشنگتن تایمز به نقل از ایرنا می نویسد: ایرنا خبرگزاری ایرانی این هفته گزارش داد که نخستین نشست کمیته کشاورزی مشترک بین ایران و فرانسه این هفته در تهران برگزار شد. در این نشست در خصوص تبادل اطلاعات تکنولوژیک و نیز تجارت دوطرفه در محصولات ارگانیک باغبانی مانند انگور و سیب و گلابی  شش یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رسید.
با این وجود مقامات اقتصادی ایران ابراز نگرانی کرده اند که برداشته شدن تحریم ها و از بین رفتن قرنطینه اقتصادی این کشور ممکن است سبب هجوم سریع کالا ها به ایران گردد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در این باره می گوید " هجوم یکباره  سرمایه گذاران و کالاهی  خارجی با بازار های ایران  پس از برداشته شدن تحریم ها هولناک است!و ما تمام سعی خود را می کنیم تا این شرایط را تحت کنترل داشته باشیم"

۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۴۰۶