٣ سکوی فازهای ١٩ تا ٢١ امسال راه اندازی می‌شوند

٣ سکوی فازهای ١٩ تا ٢١ امسال راه اندازی می‌شوند
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی از آماده شدن سه سکوی ١٩ و ٢٠-٢١ از سوی این شرکت تا پایان امسال خبر داد و گفت: در حال مذاکره برای اجرای لوله گذاری فازهای ٢٤-٢٣ پارس جنوبی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در گفتگو با خبرنگار، افزود: با توجه به این‌که امسال قرار شده دو ردیف (ترین) پالایشگاه فاز ١٩راه‌اندازی شود، بنابراین دو سکوی C و SPD٢ فاز ١٩ تا پایان امسال وارد مدار شده و به تولید گاز اقدام خواهد کرد.

وی با بیان این‌که تاسیسات دریایی همانند سال گذشته برای اجرای پروژه‌های فراساحل در پارس جنوبی در تمام جبهه‌ها فعال شده است، افزود: امسال بنا داریم سه سکوی فازهای ١٩ تا ٢١-٢٠ را وارد مدار کنیم.

پیشرفت ٨٠ درصدی سکوهای فاز ٢١-٢٠

منوچهری درباره فازهای ٢١-٢٠ پارس جنوبی، گفت: با توجه به این‌که براساس برنامه ریزیها، امسال اولین ردیف شیرین سازی این فاز وارد مدار می‌شود، بنابراین اجرای این فاز در جبهه‌های متعددی فعال شده است. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ادامه داد: براین اساس، تمام تلاش خود را بکار می‌بریم تا سکوهای این فازها را که هر کدام با ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب است، اجرایی کنیم. 

منوچهری با بیان این‌که هم‌اکنون پیشرفت هرکدام از این سکوها ٨٠ درصد است، گفت: البته در بخش ساخت از پیشرفت ٧٠ درصدی برخوردار هستیم. 

وی ساخت سکوهای فازهای ٢١-٢٠ را تا حدودی عقب‌تر از ساخت سکوهای فاز ١٩ اعلام کرد و ادامه داد: چنانچه بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را تامین کرده و منابع کافی بدست آوریم، سرعت اجرای این فاز هم بیشتر می‌شود.

منوچهری گفت: با این حال نیمه دوم امسال (٩٤) سکوی فازهای ٢١-٢٠  نصب شده و اوایل سال ٩٥ هم سکوی دوم این فاز در مدار تولید قرار می‌گیرد.  

انجام لوله‌گذاری فاز ١٤ در سال جاری

وی درباره اجرای فاز ١٤ پارس جنوبی با بیان این‌که اولویت‌بندی اجرای این فاز با وزارت نفت است، تصریح کرد: ساخت جکتهای فاز ١٤ بر عهده شرکت تاسیسات دریایی است که جکت چهارم هم به تازگی نصب شده است.

منوچهری با بیان این‌که هنگام شمع کوبی جکت چهارم دچار مشکل شدیم و این روند نصب جکت را به تاخیر انداخت، افزود: جکتها در سخت‌ترین زمین پارس جنوبی بودند، به همین دلیل ماهها صرف حفاری حفره‌های شمعهای این جکت شد و این کار هزینه زیادی داشت. 

منوچهری با اشاره این‌که علاوه بر ساخت جکتها، لوله‌گذاری فاز ١٤ نیز بر عهده شرکت تاسیسات دریایی است، ادامه داد: متاسفانه این شرکت درگذشته ( دولت قبل) تمام بودجه لوله‌گذاری را دریافت کرده و اکنون اعتباری برای اجرای آن ندارد که باید راه حلی برای این‌کار پیدا کنیم.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال با شناور پنج هزار تنی که با سرعت ٣,٥ کیلومتر در روز لوله‌گذاری می‌کند، لوله گذاری فاز ١٤ را انجام دهیم، با این حال شروع کارمان منوط به راهکارهای تامین مالی پروژه است. 

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ادامه داد: البته بخشی از کار یعنی خرید لوله‌ها از قبل انجام شده است؛ بنابراین هم‌اکنون منتظر سیاستهای وزارت نفت برای سرعت بخشیدن به اجرای فاز ١٤ هستیم. 

وی در پایان از مذاکره برای لوله گذاری فازهای ٢٤-٢٣ پارس جنوبی خبر داد و درباره اجرای فازهای ٢٣-٢٢ نیز تصریح کرد: این شرکت به صورت دسته دوم اجرای لوله‌گذاری فاز ٢٣-٢٢ را بر عهده دارد که این کار در طول سه ماه در سال ٩٣ انجام شده و هم اکنون کارهای تکمیلی را انجام می‌دهد.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۵۷۵