اولین فاینانس نفتی چینی‌ها بازگشایی شد

اولین فاینانس نفتی چینی‌ها بازگشایی شد
همزمان با توافق نهایی نفتی تهران- پکن، اولین خط اعتباری فاینانسورهای چینی به منظور تامین منابع مالی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌جاری بازگشایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری مهر، فردین علمداری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان، گفت: توافق نهایی بین ایران و فاینانسورهای چینی به منظور بازگشایی اولین خط اعتباری این پروژه عظیم پالایشگاهی ایران حاصل شده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود این فاینانس در سال جاری بازگشایی و به این پروژه پالایشگاهی تزریق منابع مالی شود، تصریح کرد: هزینه سرمایه گذاری برای اجرای این طرح پالایشگاهی حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزیابی می شود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با تاکید بر اینکه بر اساس توافق انجام گرفته حدود ۱۵ درصد منابع مالی این طرح پالایشگاهی توسط ایران و ۸۵ درصد باقیمانده توسط چینی ها تامین خواهد شد، اظهار داشت: از زمان بازگشایی خطوط اعتباری فاینانس به چهار سال زمان برای تکمیل و بهره برداری از طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان نیاز خواهد بود.

علمداری با بیان اینکه این پروژه پالایشگاهی در قالب EPC اجرا می شود، اظهار داشت: اجرای طرح از سوی دو طرف ایرانی و خارجی به صورت ۵۰ به ۵۰ انجام خواهد شد.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با بیان اینکه پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از قدیمی ترین پالایشگاه های کشور به دلیل قدمت و آسیب در جنگ تحمیلی سودآور نیست، بیان کرد: پیش بینی می شود با تکمیل و بهره برداری از این پروژه حجم تولید محصولات نفتی با ارزش افزوده کمتر همچون نفت کوره به حداقل کاهش یابد و در عوض محصولاتی همچون بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا تولید و عرضه شود.

این مقام مسئول با اشاره به انجام طراحی بنیادی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تبیین کرد: حدود ۵ درصد از اقدامات طراحی تفصیلی طرح نیز با صرف منابع داخلی پالایش و پخش انجام شده که با حل مشکلات فاینانس این اقدامات شتاب می گیرد.

به گفته وی، با ساخت واحدهای تقطیر جدید به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، واحدهای تقطیر قدیمی از سرویس خارج همچنین با اجرای این طرح ظرفیت پالایشگاه از ۴۰۰ هزاربشکه کنونی به ۳۶۰ هزاربشکه تثبیت می شود.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۵۹
تعداد بازدید : ۳۸۵