قطع صادرات روزانه 450هزار بشکه نفت ایران 'یونان، ایتالیا و اسپانیا' را فلج می‌کند

قطع صادرات روزانه 450هزار بشکه نفت ایران 'یونان، ایتالیا و اسپانیا' را فلج می‌کند
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 18 درصد از نفت ایران به اروپا صادر می‌شود، گفت: اگر صادرات روزانه 450 هزار بشکه نفت ایران به "اروپا" قطع شود، در گام نخست یونان، اسپانیا و ایتالیا فلج خواهند شد.

سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث تحریم صنعت نفت و گاز کشورمان، گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون به لحاظ تأمین تجهیزات نفت و گاز، تحریم است و لذا تحریم تجهیزاتی کشورمان، موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: تحریم تجهیزاتی صنعت نفت و گاز کشورمان، اگرچه مشکلاتی را بوجود می‌آورد اما متخصصان ایرانی در دوران تحریم غیررسمی توانستند بر این مشکلات فائق آمده و تولید تجهیزات صنعتی نفت و گاز را بومی سازی کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ‌با توجه به شرایط کنونی بازار انرژی، خروج هر کشوری از بازار صادرات نفت و گاز، باعث بهم خوردن توازن عرضه و تقاضای جهانی نفت و گاز می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر "۱۸ درصد" از نفت ایران به اروپا صادر می‌شود، تأکید کرد:‌ یونان، ایتالیا و اسپانیا ۳ کشور اصلی واردکننده نفت ایران هستند که در صورت تحریم نفت کشورمان، در نخستین گام این ۳ کشور دچار بحران انرژی شده و فلج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای زیادی خواهان خرید نفت ایران هستند لذا عدم فروش نفت به اروپا هیچ مشکلی برای صنعت نفت ما بوجود نخواهد آورد.

"البته نفت به لحاظ فنی دارای ضریب و درجه خاص API است که اگر کشورهای واردکننده نفت ایران بخواهند، کشور دیگری را برای واردات نفت انتخاب کنند، باید تمام تجهیزات پالایشگاهی خود را نیز به لحاظ فنی و مهندسی تغییر دهند تا پالایشگاه‌های آنها به لحاظ فنی هم با درجه API نفت وارد شده همسان باشد."

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اضافه کرد: در حال حاضر ۴۵۰ هزار بشکه نفت روزانه از ایران به اروپا صادر می‌شود و اگر ما این بخش از صادرات خود را در پالایشگاه‌ها و مخازن ذخیره کنیم، در آینده نزدیک سود زیادی خواهیم کرد.

"سید عماد حسینی" با اشاره به وضعیت حساس مخازن گازی مشترک پارس جنوبی و برداشت بی رویه قطر از این مخازن گفت: آنچه مخازن مشترک را از سایر مخازن منفک می کند این است که دو یا بیش از دو کشور در برداشت از این مخازن سهیم هستند و هرچند معاهدات و قوانین بین المللی برای برداشت از این مخازن وجود دارد اما عملا نمی توان لایه و مانعی در این مخازن گذاشت که سهم هر کشور مشخص شود از این رو هر کشوری که بیشتر برداشت کند نفع بیشتری خواهد برد.

وی که با  «فردا» گفتگو می کرد با بیان اینکه شیب مخازن مشترک پارس جنوبی به سمت قطر است، افزود: شکل فیزیکی این مخازن موجب تسهیل در برداشت آن برای کشور قطر شده است و نیازی به پمپاژ و دستگاه های فشار برای استخراج از این مخازن نیست، از سوی دیگر این کشور با سرعت زیادی در حال تجهیز خود به تکنولوژهای روز است و این دو عامل باعث شده که برداشت این کشور از مخازن بیش از کشور ما باشد.

 
 قطری ها سهم ایران از مخازن پارس جنوبی را برداشت می کنند
 
وی تصریح کرد: قطر در این 11 سال علاوه بر سهم خود از این مخازن هر روز از سهم ما نیز برداشت کرده است ولی راهی برای اثبات این موضوع وجود ندارد، این موضوع را اگر نخواهیم تعبیر به دزدی کنیم نوعی زیرکی همسایه عربی است و باید با برنامه ریزی جدی اجازه ندهیم حق قانونی و ملی این سرزمین بیش از این از سوی آنها تاراج شود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه وزیر جدید نفت با شعار ساماندهی مخازن مشترک روی کار آمده و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است، افزود: کوتاهی های گذشته موجب عقب ماندن 11 ساله ما از قطری ها شده ولی باید هرچه سریعتر با برنامه ریزی دقیق و تجهیز به تکنولوژی های روز سهم خود از این مخازن را برداشت کنیم. البته بخش زیادی از ظرفیت های این مخازن در بخش گنبدی شکل از سوی قطری ها برداشت شده است و باید برای سایر بخش ها باقیمانده این مخازن برنامه ریزی کنیم.
 
مخازن مشترک یک موضوع حاکمیتی هستند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به وضعیت سایر مخازن مشترک پرداخت و با بیان اینکه سایر مخازن مشترک در سایه مخازن مشترک پارس جنوبی مورد غفلت واقع شده اند، گفت: کشور ما بیش از 18 مخازن نفتی و گازی مشترک با کشورهایی نظیر عربستان، کویت، بحرین، امارت، عمان و عراق در خلیج فارس و برخی کشورها در حوزه دریای خزر دارد ولی برنامه ریزی جدی برای این مخازن صورت نگرفته و در بعد رسانه ای هم توجهی به این مخازن نشده است و همه مانورهای خبری بر روی مخازن پارس جنوبی متمرکز شده است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر کشورهایی نظیر عربستان و عراق فعالیت خود دراین مخازن را به شدت افزایش داده اند و از غفلت کشور ما نیز به خوبی به نفع خود بهره برداری می کنند، برای مثال عراق برداشت خود از مخازن مشترک را از دومیلیون به 8 میلیون بشکه در روز افزایش داده است و اگر همین روند ادامه یابد مطمئنا این مخازن نیز به سرنوشت پارس جنوبی دچار خواهند شد.
 
ضرورت تشکیل کمیته ویژه بررسی وضعیت میادین مشترک

حسینی بر ضرورت تشکیل کمیته ای ملی و فراتر از وزارت نفت برای پیگیری وضعیت مخازن مشترک تاکید و خاطرنشان ساخت: نفت یک موضوع حاکمیتی در کشور ما است و مخازن مشترک نیز باید در همین ردیف قرار گیرند. پیشرفت کشورهای همسایه در برداشت از این مخازن و سرمایه گذاری آنها بر روی این میادین تهدید جدی برای کشور و منافع ملی ما محسوب می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: وزارت نفت باید برنامه های توسعه ای این مخازن را براساس وضعیت فعلی آنها و میزان ظرفیت موجود طراحی کنند و به مطالعات و برنامه های پیشین متکی نباشد.

۱۹ آذر ۱۳۹۰ ۱۹:۰۳
خبرگزاری فارس و فردا نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۲۲۱