بازی جدید ایران در اوپک

بازی جدید ایران در اوپک
در حالی که پیش از این گزارش‌ها نشان از تلاش ایران برای ایجاد بلوک همکاری میان کشورهای اوپک برای تغییر در قیمت نفت بود، در سمینار اوپک، وزیر نفت ایران رئیس نشست «ثبات بازارهای جهانی نفت» شده که شاید بتوان این را به منزله خیز ایران برای تاثیرگذاری در اوپک دانست.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از اقتصادآنلاین، بعد از آنکه مسئله احتمال لغو تحریم‌ها مطرح شد، مقامات نفتی بارها اعلام کردند که قصد دارند سهم خود از بازارها جهانی را پس بگیرند. شاید بتوان یکی از فرصت‌هایی که ایران در این بازارها از دست داده را بازارهای اوپکی دانست.

در مدت زمانی که ایران فعالیت جهانی خود را کمرنگ کرد و برخی کشورها همزمان، سهم تولید خود در اوپک را افزایش دادند، ایران فرصت‌هایی از دست داد که حالا به دنبال کسب دوباره آن افتاده است.

بارها این مسئله در دولت یازدهم مطرح شد که ایران قصد دارد سهم خود از بازارهای جهانی را دوباره به دست آورد و جای خود را پیدا کند. حالا به نظر می‌رسد که ایران یک قدم به سمت این هدف خود نزدیک‌تر شده، چرا که آن‌طور که برخی خبرها نشان می‌دهد، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران،‌ رئیس نشست تخصصی ثبات بازارهای جهانی نفت خام در سمینار بین‌المللی اوپک شده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که این مسئله می‌تواند یک قدم ایران را به هدف خود،‌ یعنی تاثیرگذاری در بازار و به دست گرفتن برخی فرصت‌های از دست داده نزدیک کند.

پیش از این نیز، نماینده سابق ایران در اوپک عنوان کرده بود که ایران باید به دنبال بلوکی واحد برای همکاری میان کشورهای هم‌نظر باشد تا بتواند از این طریق، تاثیرگذاری خود را بازیابد. آن طور که محمدعلی خطیبی پیش از این عنوان کرده بود، مازاد نفت تولیدی در اوپک توازن بازار را به هم زده و همین مسئله می‌تواند کنترل نوسانات قیمتی را به دست بگیرد. وی برهمین اساس عنوان کرده بود که ایران باید از شرایط منفعلانه خارج شده و دنبال راهکارهای اجرایی برای تاثیر در بازار باشد.
به گزارش اقتصادی نیوز، پیش از این وزارت نفت ایران در فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که ایران سهم خود را از اوپک پس می‌گیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد که ایران با ورود به بدنه اوپک و تلاش برای به دست گرفتن بخشی از تصمیم‌سازی‌های این نهاد، در تلاش برای ایجاد بازی جدید در اوپک و به دست آوردن دوباره سهم خود از این بازار است.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۳
تعداد بازدید : ۳۶۸