ساخت توربین گازی، پلی میان باور صنعت نفت و سازندگان داخلی

ساخت توربین گازی، پلی میان باور صنعت نفت و سازندگان داخلی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بومی سازی توربین گازی را می توان پلی میان حمایت و باور صنعت نفت و مدیران و غیرت توانمندان داخلی فعال در بومی سازی این تجهیزات برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز یکشنبه (١٠ خرداد ماه) در حاشیه رونمایی از توربین گاز مدل TMC-٥٢ که با حضور بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و جمعی از کارکنان شرکت توربین ماشین خاورمیانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اعلام حمایت شرکت ملی نفت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل، گفت: ساخت این توربین این نوید را می دهد که از این پس به راحتی می توانیم بسیاری از تجهیزات بالادستی صنعت نفت را داخل بسازیم.

وی افزود: ساخت این توربین نشان دهنده حمایت و باور صنعت نفت از سوی وزارت نفت و مدیران آن و باور و غیرتمندی افرادی است که این تجهیزات را بومی سازی کرده اند و ساخت این توربین پلی میان این دو مولفه اساسی و مهم به شمار می آید.

جوادی تصریح کرد: توربین به ویژه این مدل خاص جزو پیچیده ترین قطعاتی است که در دنیا ساخته می شود و بومی سازی آن نشان می دهد که توان ساخت تجهیزات و ماشین آلات بسیار پیچیده تر را نیز داریم و بر همین اساس باید بتوانیم ظرفیت ساختمان را در ماشینهای دوار و تامین نیاز داخل بیش از پیش کنیم.

به گزارش شانا، در این مراسم حسن هلالی، مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه با اشاره به توان ساخت توربینهای گازی در کشور در کلاسهای مختلف، گفت: این کلاس از توربین گازی تاکنون در کشور تولید نشده بود و اکنون با این دستاورد بخش قابل توجهی از نیاز شرکت مناطق نفت خیز جنوب و بسیاری از شرکتهای دیگر تامین می شود.

وی با اعلام این که شرکت توربین ماشین خاورمیانه هم اکنون سالانه ٣٥ تا ٤٠ میلیارد تومان تعهد کاری دارد و می تواند این مقدار را تا ١٦٠ میلیارد تومان افزایش دهد، افزود: امیدواریم با محول شدن ماموریتهای تازه از سوی شرکت ملی نفت از توان و ظرفیت این شرکت استفاده کافی صورت گیرد.

هلالی با تاکید بر این که علت فاصله ما با استانداردهای جهانی استفاده ناکافی، بهره برداری نکردن صحیح از سرمایه انسانی و نیز نبود ارتباطهای به جا و اصولی کارفرمایان با شریکان خود است، گفت: اگر این شرایط وجود نداشته باشیم نمی توانیم به مرحله برندسازی و سرانجام صادرات برسیم و برای رسیدن به این اهداف باید بخش خصوصی حمایت شود.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه به ٤٣٠ نوع محصولی که این شرکت تاکنون به صنعت نفت تحویل داده است، گفت: تاکنون بیش از ٣٠ دستگاه از این مدل توربین با سفارش شرکت کالای تهران در دستور کار قرار گرفته است که برای ١٥ دستگاه آن اعلام نیاز شده است، اما باقیمانده آنها هنوز قطعی نشده اند.

به گزارش شانا، همچنین محمد حسین خندان، معاون مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز به عنوان کارفرمای این پروژه ،گفت: توربین گازی بویژه این مدل آن جزو تجهیزات اصلی مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب است.

وی با اشاره به سابقه استفاده از توربینها در ابعاد و مدلهای مختلف آن در دهه های گذشته، گفت: بیش از ٣٠٠ توربین گازی از ٥٠٠ تا ٢٥ مگاوات در مناطق نفتخیز وجود دارد که در سالهای گذشته برای نگهداری و تعمیر و یا جایگزینی قطعات آنها مشکلات بسیاری داشتیم و از حدود ٢٠ سال پیش دیگر سازندگان داخلی امکان پاسخگویی به نیازها و پرسشهای ما را درباره توربینها نداشتند و از آن پس به فکر ساخت توربین و بومی سازی آن در داخل افتادیم.

در همین حال رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هم با اشاره به بررسی آماری که در دفتر اقتصاد کلان اتاق بازرگانی اعلام شده بود، گفت: بر اساس ظرفیتهای اقتصادی و تولیدی بر پایه عدد ١٠٠ در ایران ٧٢ تا ٧٤ درصد، در ترکیه ٧٤ تا ٧٦  درصد و در کره جنوبی ٧٨ درصد است، اما درباره بهره برداری از این ظرفیتها در حالی که سهم ترکیه و کره به ترتیب ٧٥ و ٨٠ درصد است، سهم ایران به کمتر از ٣٢ درصد می رسد.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۴۹۲