شرایط فعلی بهترین زمان برای تغییر قیمت حامل های انرژی است

شرایط فعلی بهترین زمان برای تغییر قیمت حامل های انرژی است
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت به پایین ترین سطح قیمتی، شرایط فعلی بهترین زمان برای تغییر قیمت حامل های انرژی در کشور است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا ابوذر ندیمی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی، با بیان آنکه اهداف، امکانات و شرایط موجود در اقتصاد در تصمیم گیری به منظور تغییر قیمت حامل های انرژی از نقش به سزایی برخوردار است، افزود: اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها برای یک دوره زمانبندی مشخص تعریف شده و نمی توان تا 10 سال دیگر این طرح را ادامه داد.

وی کسری بودجه دولت را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر ضرورت حذف یارانه از اقتصاد کشور، تصریح کرد: منابع طرح هدفمندسازی یارانه ها بایستی از محل درآمدی خود این طرح و نه از محل درآمدهای نفتی و مالیات تامین شود.

ندیمی با اشاره به ادعای مطرح شده در خصوص احتمال افزایش تورم در نتیجه تک نرخی کردن قیمت بنزین نیز گفت: با توجه به کمک هایی که به مردم می شود نباید افزایش قیمت سوخت اثر چندانی بر تورم داشته باشد، چرا که هر شخص ماهانه 45 هزار تومان یارانه دریافت می کند که این رقم بار ناشی از گرانی حامل های انرژی را خنثی خواهد کرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس اقدام اخیر دولت در تک نرخی کردن قیمت بنزین را در قالب اجرای فاز سوم هدفمندسازی یارانه ها به منظور حمایت هرچه بیشتر از بخش های تولید و سلامت کشور دانست.

وی با تاکید بر اینکه حداقل 50 درصد افزایش قیمت حامل های انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به سمت مردم بازتوزیع خواهد شد، یکی از مزایای آزاد سازی قیمت فرآورده های نفتی را جلوگیری از قاچاق سرسام آور ثروت ملی به کشورهای همسایه دانست.

ندیمی با اشاره به کاهش بهای جهانی قیمت نفت به پایین ترین سطح خود و همچنین کسری بودجه دولت، گفت: با توجه به آنکه در سال پایانی برنامه پنجم توسعه قرار داریم، این سال زمان مناسبی برای نهایی کردن قیمت حامل های انرژی به منظور کمک هرچه بیشتر به مصرف کننده محسوب می شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس اظهار داشت: در صورتی که در اقتصاد کشور تفاوت قیمت سهمیه ای از هر نوع کالایی رفع شود نه تنها بازار رقابتی خواهد شد، بلکه حجم قاچاق کالا نیز به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت های رقابتی، افزایش افسار گسیخته مصرف را نیز سامان خواهد داد، گفت: حرکت به سمت واقعی کردن قیمت حامل های انرژی به طور حتم بسیاری از معضلات اقتصادی کشور را رفع خواهد کرد.

گفتنی است، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بتازگی اعلام کرد که از روز سه شنبه ٥ خردادماه هر لیتر بنزین معمولی با نرخ ١٠٠٠ تومان و هر لیتر بنزین سوپر نیز با نرخ ١٢٠٠ تومان عرضه خواهد شد. از تاریخ اعلام شده نفت گاز در جایگاههای سوخت کشور با نرخ ٣٠٠ تومان عرضه می شود.
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۴۲۷